توصیه‌هایی برای حفظ سلامت در روزهای سرد سال
توصیه‌هایی برای حفظ سلامت در روزهای سرد سال
فصل زمستان در کنار همه زیبایی‌هایی که دارد می‌تواند مشکلاتی هم برای سلامتی ایجاد کند، از آنفلوانزا گرفته تا خشکی پوست و افسردگی زمستانی؛ اما راهکارهایی وجود دارد که می‌توانید با کمک آن‌ها، این مشکلات را به حداقل برسانید و تا رسیدن فصل بهار، سالم و شاداب بمانید.

لب‌هایتان را همیشه چرب نگه دارید

به گزارش پایگاه خبری شباویز، سرما می‌تواند به لب‌هایتان آسیب بزند. هوای سرد بیرون و هوای خشک داخل با هم اثر بدی روی لب‌ها می‌گذارند و باعث ترک‌خوردگی‌های دردناک می‌شوند. ضمناً پوست لب مانند پوست سایر قسمت‌های بدن نیست؛ بلکه بسیار نازک و ظریف است و به مراقبت بیشتری نیاز دارد. پوست لب ده برابر سریع‌تر از سایر قسمت‌های پوست خشک می‌شود.
. از بالم لبی استفاده کنید که وازلین یا گلیسیرین داشته باشد.

. از بالم لبی استفاده کنید که کافور و منتور و اکالیپتوس نداشته باشد؛ چون لب‌ها را خشک‌تر می‌کنند.
. بالم لبی استفاده کنید که حتماً ضدآفتاب داشته باشد.
. زیاد آب بنوشید و لب‌هایتان را زبان نزنید؛ آنزیم‌هایی که در بزاق هستند برای گوارش غذا مناسب‌اند و به پوست حساس لب آسیب می‌زنند.
. اگر لبتان پوسته شده آنها را نکَنید، بلکه از روغنی سنگین‌تر برای پوشش لب استفاده کنید.
. هر شب قبل از خواب هم بالم لب یا وازلین به لب‌هایتان بزنید.

با موهایتان با ملایمت رفتار کنید

با لباس بافتنی‌تان چقدر با ملایمت رفتار می‌کنید؟ طی ماه‌های زمستان با موهایتان نیز همین‌طور رفتار کنید و مراقبشان باشید. آرام شانه و برس زدن یکی از راه‌های حفظ سلامت موهاست، خصوصاً وقتی خیس هستند.
. در زمستان بهتر است موهایتان را رنگ نکنید؛ چون رنگ مو، موها را خشک می‌کند؛ اما اگر واقعاً نمی‌توانید موهای خود را رنگ نکنید، های‌لایت بهتر است؛ زیرا تمام موها را در برنمی‌گیرد.
. موها را سفت و محکم نبندید یا به مدل‌هایی در نیاورید که فشار زیادی به ساقه مو و پوست سر وارد می‌کنند.
. مرطوب نگه‌داشتن موها بهترین روش برای جلوگیری از برق‌دار شدن آنهاست.
. بهتر است هر شش هفته موهایتان قیچی بخورد تا نوک‌های آسیب‌دیده جدا شوند.

از پوستتان خیلی مراقبت کنید

هوای زمستان می‌تواند باعث خارش و قرمزی و پوسته‌شدن پوست شود و ازآنجایی‌که پوست بزرگ‌ترین اندام بدن است، درد و ناراحتی زیادی ایجاد خواهد شد.
. در زمستان طولانی دوش نگیرید (۵ تا ۱۰ دقیقه و یک روز در میان خوب است) و خیلی پوست را نسابید. آب داغ چربی پوست را از بین می‌برد.
. فوراً بعد از حمام به بدنتان مرطوب‌کننده بزنید.
. از محصولات پوستی بدون عطر استفاده کنید.
. در مورد محصولات پوستی ضد چین‌وچروک بهتر است در زمستان مصرف آنها را به سه تا چهار بار در هفته محدود کنید؛ چون پوست را خشک می‌کنند. در مورد داروهای ضد آکنه نیز همین‌طور.
. در زمستان دست‌ها بسیار خشک می‌شوند، خصوصاً در شرایطی که مجبور هستید به‌خاطر رعایت پروتکل‌های بهداشتی، مرتباً دست‌ها را بشویید یا ضدعفونی کنید. پس باید هرچند بار که لازم است به دست‌هایتان مرطوب‌کننده و کرم دست بزنید.
. وقتی بیرون می‌روید حتماً از دستکش استفاده کنید.
. در اتاق‌خوابتان دستگاه بخور بگذارید تا خشکی هوا کمتر شود.

راحت‌تر نفس بکشید

هوای سرد و خشک زمستان می‌تواند سینوس‌ها را خشک کند و هرچند ممکن است خشکی سینوس‌ها به معنی ترشحات کمتر و آبریزش بینی نداشتن باشد؛ اما این شرایط واقعاً ایده‌آل نیست. چون موکوس سینوس‌ها و بینی با به دام انداختن میکروب‌ها پیش از اینکه بیمارتان کنند از شما محافظت می‌کنند. به همین دلیل است که بیماری‌های تنفسی مانند برونشیت، سینوزیت و حتی خونریزی‌های بینی طی زمستان این‌قدر شایع‌اند.
. از دستگاه بخور استفاده کنید. هوای سرد زمستان، خشک است و رطوبت کمتری نسبت به هوای گرم دارد. این هوای سرد علاوه بر پوست بدنتان، بینی و گلویتان را نیز خشک می‌کند.
. اگر بخور ندارید می‌توانید یک ظرف آب در اتاق بگذارید تا تبخیر شود.
. در رطوبت‌سازی زیاده‌روی نکنید؛ چیزی بین ۳۰ تا ۵۰ درصد رطوبت کافی است.
. باز هم زیاد آب بنوشید تا تمام بدنتان از جمله ریه‌ها خوب آبرسانی شوند.

دست‌ها را مرتباً بشویید

اهمیت شستن دست‌ها طی دو سال اخیر به دلیل شیوع کووید – ۱۹ بیشتر از هر زمان دیگری مورد تأکید بوده است؛ اما شستن دست‌ها فقط مربوط به این پاندمی نیست و همیشه خصوصاً در ماه‌های سرد سال اهمیت دارد؛ چون در برابر انواع و اقسام بیماری‌ها از شما محافظت می‌کند؛ از آنفلوانزا گرفته تا چشم صورتی.

در زمستان بهتر است موهایتان را رنگ نکنید؛ چون رنگ مو، موها را خشک می‌کند؛ اما اگر واقعاً نمی‌توانید موهای خود را رنگ نکنید، های‌لایت بهتر است؛ زیرا تمام موها را در برنمی‌گیرد

مواظب باشید وزن اضافه نکنید

فصل زمستان برای بیشتر افراد به معنی کمتر بیرون رفتن و کمتر فعالیت‌کردن و بیشتر خانه‌نشین شدن است. در خانه ماندن علاوه بر کم‌تحرکی باعث بیشتر خوردن هم می‌شود.
. پیاده‌روی و دویدن ساده‌ترین فعالیت‌هایی هستند که در بیرون از خانه می‌توانید انجام دهید. تا زمانی که هوا خیلی سرد نیست می‌توانید لباس گرم بپوشید و بیرون بزنید و تحرک داشته باشید.
. فراموش نکنید که پیش از هر ورزش و فعالیتی، ابتدا عضلات سرد خود را با تمرین گرم کنید تا آسیب نبینند.

ممکن است دچار افسردگی زمستانی شوید

در بیشتر روزهای فصل زمستان، نور آفتاب چندانی وجود ندارد و این می‌تواند بر خلق و خویتان اثر بگذارد. علامت‌های اختلال خلقی فصلی (SAD) را نادیده نگیرید که شامل اختلال خواب، کاهش انرژی و بی‌انگیزه شدن می‌شود. تغییر ساعت بیولوژیک بدن و کمبود ویتامین D ‌ که بر سطح سروتونین نیز اثر می‌گذارد، از دلایل معمول این عارضه هستند. سعی کنید طی ساعات اولیه روز تا جایی که می‌توانید در معرض نور خورشید باشید و از مکمل ویتامین D ‌ استفاده کنید.

Visits: 4

  • نویسنده : مریم مرادیان نیری