توسعه شبکه ملی اطلاعات در فارس؛ اتصال ۱۳ روستای جدید به اینترنت
توسعه شبکه ملی اطلاعات در فارس؛ اتصال ۱۳ روستای جدید به اینترنت
آخرین آمار مربوط به اتصال روستاهای بالای ۲۰خانوار فارس به اینترنت نشان می‌دهد که در روزهای اخیر دسترسی ۱۳ روستای جدید به شبکه ملی اطلاعات فراهم شده است.

به گزارش پایگاه خبری شباویز به نقل از ایرنا،همزمان با شروع به‌کار دولت سیزدهم، ۱۰ هزار روستای فاقد ارتباط یا دارای اینترنت ضعیف و بی‌کیفیت شناسایی شدند، اما امروز و پس از سه سال از شروع فعالیت‌های این دولت، هفت هزار و ۵۰۰ روستا به اینترنت متصل شده‌اند و بر اساس اعلام وزارت ارتباطات امسال همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار به اینترنت متصل خواهند شد.

وضعیت امکانات اینترنتی در استان فارس

این اقدام در استان فارس هم با آغاز فعالیت‌های دولت سیزدهم با جدیت آغاز شد و همچنان در حال پیگیری است.

طبق آخرین گزارش‌ها تا سال ۱۴۰۰، حدود ۶۰۰روستای استان فارس از امکانات اینترنتی محروم بودند که با تدابیر اتخاذ شده در طول ۲ سال گذشته حدود ۳۸۴ روستا از این مجموع به شبکه ملی اطلاعات وصل شدند.

با شروع سال ۱۴۰۳ نیز ۴۴روستای دیگر با اعتبار ۱۴۷ میلیارد تومان از محل اعتبارات طرح خدمات عمومی اجباری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت پرسرعت متصل شدند، اقدامی که در پی آن رئیس شورای راهبری توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات فارس اعلام کرد: با احتساب این روستاها حدود ۱۸۸ روستای فارس در سال ۱۴۰۲ با اعتباری بیش از ۵۲۰ میلیارد تومان به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند.

آخرین اقدامات چیست؟

در حال حاضر هم مدیرکل ارتباطات وفناوری اطلاعات فارس از اتصال ۱۳ روستای جدید فارس به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت پرسرعت با اعتباری بالغ بر ۲۷ میلیارد تومان از محل اعتبارات طرح خدمات عمومی اجباری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات خبر داده و گفته که با احداث هفت سایت جدید ارتباطی و ارتقای یک سایت موجود، ۱۳ روستای دیگر استان فارس به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت پرسرعت متصل شدند.

به گفته حمید سلیمان پور با احداث پنج سایت ارتباطی توسط ایرانسل، روستاهای اسلام آباد، سلامت آباد، ده بین، لهراسب و خویدجان از توابع شهرستان فیروزآباد، روستاهای مزرعه قنبرآباد و تل گلی از توابع شهرستان فراشبند، روستای تنگ حنا از توابع شهرستان خرم بید و روستای طالب بیگی از توابع شهرستان سروستان با جمعیت سه هزار و ۴۶۱ نفر، به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت پرسرعت متصل شدند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات فارس میزان اعتبار هزینه شده برای اتصال این روستاها به شبکه ملی اطلاعات را بالغ بر ۲۷ میلیارد تومان از محل اعتبارات طرح خدمات عمومی اجباری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات عنوان کرد و گفت: با احداث ۲سایت ارتباطی و ارتقای یک سایت موجود توسط همراه اول، دسترسی روستاهای دهرود، منطقه ملای فهله و مخزن آب از توابع شهرستان فیروزآباد و روستای شهرک وحدت از توابع شهرستان پاسارگاد با جمعیت ۶۶۵ نفر در قالب ۲۱۳ خانوار به خدمات شبکه ملی اطلاعات و شبکه اینترنت پرسرعت فراهم شد.

نگاهی به اقدامات دولت سیزدهم جهت توسعه ارتباطات روستایی

طبق اعلام وزارت ارتباطات دولت قبل در خرداد ۱۴۰۰، بیش از ۹۱ درصد روستاهای بالای بیست خانوار در کشور تحت پوشش اینترنت قرار داشتند؛ این در حالی است که بر اساس گزارش های دقیق وزارت ارتباطات در دولت سیزدهم و در اسفند ۱۴۰۱ و پس از ایجاد پوشش برای بیش از سه هزار و ۲۰۰ روستا، میزان واقعی پوشش اینترنت برای روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور تازه به ۹۱ درصد رسید که نشان می‌دهد در ابتدای دولت سیزدهم این عدد کمتر از ۸۰ درصد بوده است.

اقدامات دولت سیزدهم برای توسعه ارتباطات روستایی از سال ۱۴۰۰ آغاز شد. بهمن ۱۴۰۰ تعداد هزار و ۲۴ روستای جدید به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت نسل سوم و چهارم متصل شدند و سه ماه بعد و در اردیبهشت ۱۴۰۱ تعداد روستاها به هزار و ۶۵۷رسید.

رشد اتصال روستاها به اینترنت ادامه داشت و در شهریور ۱۴۰۱ تعداد روستاها به بیش از ۲ هزار و ۱۴ روستا، بهمن ۱۴۰۱ به بیش از ۲ هزار و ۳۳۴ روستا، اردیبهشت ۱۴۰۲ به بیش از ۴ هزار و ۱۲ روستا و در نهایت اسفند سال گذشته تعداد روستاهای جدید متصل به شبکه ارتباطی پایدار به ۷ هزار و ۲۱ روستا رسید.

۲۵ اردیبهشت و در آستانه روز فناوری اطلاعات با حضور رئیس جمهور تعداد روستاها به هفت هزار و ۵۰۰ روستا افزایش یافت و این روند ادامه دارد تا اتصال روستاها کامل شود.

زمانی که روستاهای بالای ۲۰ خانوار به اینترنت متصل می‌شوند، در این بین تعداد دیگری روستا که جمعیت کمتر از ۲۰ خانوار دارند نیز به صورت اتوماتیک تحت پوشش قرار می‌گیرند.

بر اساس آخرین آمار در دسترس، اتصال ۲ هزار و ۲۶۹ روستای زیر ۲۰ خانوار، ۳۷۸ منطقه عشایری، ۲۶۴ منطقه گردشگری، ۱۷۵ کیلومتر سواحل، ۱۹۳ کیلومتر مرز، ۶۲ شهرک صنعتی و معادن، یک هزار و ۶۴۴ خانه بهداشت و ۳ هزار و ۱۰۰ کیلومتر جاده به اینترنت از دیگر اقداماتی بوده که معاونت توسعه ارتباطات روستایی افزون بر ماموریت خود آن‌ها را به سرانجام رسانده است.

چه روستاهایی در اولویت هستند؟

وزیر ارتباطات یکی از برنامه‌های اصلی این دولت را پایان پروژه اتصال روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور به شبکه اینترنت می‌داند و معتقد است تحقق این امر کمک شایانی به توسعه روستایی و کاهش مهاجرت روستاییان به شهر می‌کند.

با این حال یکی از اصلی‌ترین سیاست‌های ادامه این پروژه رعایت هرچه بیشتر اصل عدالت در توسعه ارتباطی است، بر همین اساس مقرر شده استان‌هایی که در این پروژه درصد پیشرفت پایین‌تری داشته‌اند، در اولویت قرار گرفته و در آنجا کار با سرعت بیشتری ادامه پیدا کند.

عمده روستاهای تحت اجرای این طرح، جزو روستاهایی هستند که از نظر وجود زیرساخت‌هایی مانند جاده، برق و زیرساخت شبکه که الزامات ایجاد پوشش اینترنت است، در مضیقه بوده‌اند.

Views: 1