تشویق جوانان به ازدواج و فرزندآوری، پیشقدمی استانداری فارس
تشویق جوانان به ازدواج و فرزندآوری، پیشقدمی استانداری فارس
فرزندآوری در فارس نیز همانند میانگین کشوری آن، اگر چه کندتر از یک دهه گذشته هنوز روندی نزولی دارد؛ ولی مسئولان استان از این کلان مساله غافل نیستند و تشویق، ترغیب و تبیین مهمترین بسته پیشنهادی آنهاست.

به گزارش پایگاه خبری شباویز به نقل از ایرنا،آنطور که آمار ثبت احوال فارس ‌می‌گوید اگر چه با طرح‌های تشویقی جوانی جمعیت، طی ۲ سال گذشته روند کاهشی فرزنداوری در این استان نسبت به دهه گذشته کند شده و تا اندازه ای جلوی شیب تند نزولی آن گرفته شده است اما در مقایسه‌های سالانه هنوز هم وضعیت رضایت بخش نیست.

کارشناسان معتقدند : اگر همچنان روند نزولی در فرزندآوری و افزایش سن ازدواج جوانان را شاهد باشیم، این نگرانی وجود دارد تا در سال ۱۴۳۰ بیش از ۳۰ درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل دهند.

آنان بر این باورند که این شرایط به معنای از دست دادن پنجره طلایی جمعیتی یعنی جمعیت اکثریت جمعیت فعال ۱۵ تا ۶۴ ساله و تامین نیروی انسانی کافی و کارآمد برای رشد و توسعه استان و کشور است.

کارشناسان معتقدند باید در دهه حاضر این چالش چاره شود تا در آینده تبدیل به بحران نشود؛ نماینده ولی فقیه در فارس، جمعه گذشته بر اهمیت این مساله تاکید کرد و گفت: مسئولان و مردم باید بکوشند تا این نگرانی رفع شود.

مشوق‌های قانونی فرزندآوری در فارس به کجا رسید؟

طرح‌های تشویقی قانون جوانی جمعیت تا اندازه‌ای اثر گذار بوده و روند کاهشی فرزندآوری و ازدواج جوانان فارس را کمی کندتر کرده است اما هنوز کافی نیست و این روند باید بهبود یابد.

علاوه بر تسهیلات فرزندآوری و ازدواج که پرداخت آن در فارس نیز همچون دیگر استان‌های کشور در جریان است، قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده، وزارت راه و شهرسازی را مکلف کرده تا امکانات دولتی مربوط به تأمین مسکن خانوار را برای خانواده‌ها پس از تولد فرزند سوم و بیشتر فراهم کند و این خانواده‌ها می‌توانند صرفاً برای بار دوم از تمام امکانات دولتی در این خصوص استفاده کنند.

بر این اساس تا پایان ۱۴۰۲، هشت هزار و ۲۰۰ نفر واجد شرایط دریافت زمین رایگان شناخته شدند و تا این زمان بیش از سه هزار و ۳۰۰ نفر از آنها زمین خود را دریافت کرده‌اند.

بر این اساس به گفته استاندار فارس، این استان در زمینه اجرای طرح جوانی جمعیت جزو پنج استان برتر کشور است و عملکرد قابل قبولی داشته است.

اما محمد هادی ایمانیه معتقد است که از ۲ نظر باید مشوق‌های قانونی ازدواج و فرزندآوری با استفاده از ظرفیت‌های تبلیغات محیطی شهرداریها و رسانه‌های عمومی اطلاع‌رسانی ومعرفی شود؛ یکی اعلام مشوق‌ها به خانواده‌هایی که از سال ۱۴۰۰ به بعد صاحب فرزند شده‌اند تا از این قوانین حمایتی بهره‌مند شوند و دیگری معرفی این قوانین برای ترغیب خانواده‌ها به فرزندآوری.

به اعتقاد او باید اقداماتی که در دیگر استان‌ها برای معرفی و اطلاع رسانی این مشوق‌ها انجام شده، بررسی و بهترین عملکردها برای اجرای قانون جوانی جمعیت الگوبرداری شود.

دستگاه‌های بسته‌های پیشنهادی خود را ارائه کنند

دکتر ایمانیه که بارها بر تشویق و ترغیب جوانان به ازدواج و فرزندآوری تاکید کرده، در جلسه اخیر شورای اداری و فرهنگ عمومی نیز بار دیگر از مدیران دستگاه‌ها خواست تا بسته های پیشنهادی خود را در این زمینه ارائه کنند.

استاندار فارس ادامه داد: بسته‌ها و مشوق‌ها باید در ۲ دسته کارکنانی که به تازگی ازدواج کرده و آنهایی که صاحب فرزند شده‌اند به دفتر امور زنان و خانواده استانداری فارس ارائه کنند تا پس از بررسی در مسیر اجرا قرار گیرد.

او گفت: بنا داریم بهترین مشوق‌ها را معرفی و رقابت مثبتی ایجاد کنیم تا باعث ایجاد انگیزه در ازدواج جوانان و فرزندآوری در خانواده‌ها شود.

استاندار، پیشقدم در تشویق و تکریم ازدواج و فرزندآوری

دکتر ایمانیه اما خود پیشقدم شده و طرحی نو برای حمایت از ازدواج و فرزندآوری کارکنان مجموعه استانداری در انداخته است.

استاندار فارس با اشاره برخی مشکلات معیشتی جوانان، درباره طرح خود برای حمایت از ازدواج جوانان این مجموعه توضیح داد: با تشکیل صندوق قرض الحسنه استانداری به ازای هر نفر از همکاران که در یک سال گذشته ازدواج کرده‌ مبلغی از جانب استاندار، سپرده‌گذاری می‌شود تا به عنوان تسهیلات قرض‌الحسنه به تناوب در اختیار کارکنانی قرار گیرد که ازدواج می‌کنند.

او از مدیران همه سازمانها هم خواست تا تشویق و تکریم جوانان را در این زمینه جدی بگیرند و طرح‌های پیشنهادی خود را ارائه کنند.

استاندار فارس ساعتی از آیین تکریم از پرسنل استانداری و فرمانداری‌های فارس که در سال ۱۴۰۲ ازدواج کرده و یا صاحب فرزند شده‌اند را به خوش و بش با تازه عروس و دامادها و نو پدر و مادرهای این مجموعه‌ها گذراند.

در پایان این مراستم که در حرم مطهر احمد بن موسی (ع) برگزار شد، هدیه‌هایی نیز به کارکنانی که طی یکسال گذشته ازدواج کرده یا صاحب فرزند شده‌اند اهدا شد.

آموزش، کاهش طلاق و افزایش فرزندآوری

بسیاری از جدایی‌ها در پنج سال نخست پس از ازدواج رخ می دهد که با آموزش مهارت‌های مختلف و ارائه مشاوره‌های خانواده می‌توان جلوی بسیاری از آنها را گرفت.

کاهش طلاق در جامعه علاوه بر افزایش انگیزه ازدواج، نرخ فرزندآوری را نیز بهبود می‌بخشد؛ بنابراین شایسته است تا بر مهارت‌آموزی به زوج‌های جوان پیش، هنگام و در سال‌های نخست ازدواج تاکید و تمرکز شود.

استاندار فارس در این زمینه نیز خواستار تشکیل منظم و مستمر کارگاه‌های آموزش سبک زندگی برای خانواده‌های تازه تشکیل شده ، شد.

به عقیده او مهمترین کار قبل و بعد ازدواج آموختنِ چگونه زندگی کردن است؛ بنابراین باید نحوه مواجهه و پاسخ به مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به جوانانی که تازه ازدواج می‌کنند داده شود تا ضامن بقای پیوند و خانواده آنها باشد.

اجرای درست و پرشتاب قانون جوانی جمعیت و معرفی این مشوق‌ها، به صدر آمدن و پررنگ‌ شدن تشویق و حمایت از جوانان برای ازدواج و زوج‌های جوان برای فرزند آوری و مهارت آموزی به آنها عواملی است که می تواند به مرور نرخ‌های ازدواج و فرزندآوری را مثبت کند و ضامن حفاظت از پنجره طلایی و پویای جمعیتی استان و کشور در آینده باشد.

Views: 1