بارش باران و برف در شیراز و همه مناطق فارس با آغاز سال نو
بارش باران و برف در شیراز و همه مناطق فارس با آغاز سال نو
مدیر کل هواشناسی استان فارس گفت: ‌فعالیت سامانه بارش باران، گاهی رعدو برق، تگرگ ، وزش باد،‌ مه گرفتگی، کاهش دید و بارش برف در ارتفاعات شمال با هشدار سطح نارنجی در شیراز و همه مناطق استان برای روزهای سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲و چهارشنبه یکم فروردین ۱۴۰۳ پیش بینی شده است.

به گزارش پایگاه خبری شباویز به نقل از ایرنا،مسعود حقیقت روز شنبه اظهار کرد: ‌این سامانه جدید در همه مناطق استان به ویژه شهرستان های شمالی،ٰ‌مرکزی و شیراز گزارش شده است.

لغزندگی جاده ها،آبگرفتگی معابر، کاهش دید

مدیر کل هواشناسی فارس بیان کرد: اثر مخاطره همچون لغزندگی جاده ها، کاهش دید، آبگرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان آب، بالا آمدن سطح آب رودخانه ها و احتمال طغیان آنها و برخورد صاعقه وجود دارد.

آمادگی دستگاه های امدادی

حقیقت بیان کرد :‌آمادگی دستگاه های اجرایی و امدادی، احتیاط در سفر های برون شهری، به همراه داشتن تجهیزات لازم وسوخت کافی، لایروبی کانال ها و آب راه ها،‌ پاک سازی دهانه پل ها،‌ عدم تردد از حاشیه رودخانه ها و مسیل ها، عدم حضور در ارتفاعات و عدم پارک خودرو ها در کنار درختان فرسوده نیز توصیه می شود.

پیشتر هواشناسی فارس ۲۴ اسفند ماه در اطلاعیه سطح زرد خود نسبت به ‌فعالیت ۲سامانه بارش خفیف باران گل آلود همراه با گرد و غبار، گاهی رعد برق، وزش باد شدید در مناطق شمالی،‌ مرکزی و غربی از پیش از ظهر جمعه ۲۵ اسفند تا صبح شنبه ۲۶ همین ماه هشدار داده بود.

وضعیت رنگ هشدارها چگونه است ؟

به گزارش ایرنا، زمانی که سازمان هواشناسی، هشدار زرد رنگ می‌دهد یعنی پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و کارهای روزمره اختلالاتی ایجاد کند. این هشدار برای مردم با هدف آمادگی لازم در مواجهه با پدیده های جوی که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد، همچنین برای مسئولان به منظور اندیشیدن تمهیدات لازم صادر می شود.
هشدار نارنجی شدت بیشتری از هشدار زرد دارد و در نوع نارنجی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات مخرب و خسارت‌های احتمالی داشته باشد. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا نیز هست.
هشدار قرمز رنگ بالاترین سطح هشدار هواشناسی است که پیش‌بینی می شود پدیده جوی بتواند خسارت‌های وسیعی داشته باشد. با صدور هشدار قرمز به دستگاه‌های مختلف اعلام می‌ شود که وارد عمل شوند و اقداماتی برای کاهش خسارات بیندیشند.
به طور کلی رنگ زرد، نارنجی و قرمز هریک به ترتیب به معنی آگاهی، آمادگی و اقدام است.

Views: 11