اگر صنایع خلاق ما به دنیا صادر نشود، باید شکست فرهنگی را بپذیریم
اگر صنایع خلاق ما به دنیا صادر نشود، باید شکست فرهنگی را بپذیریم
جزییات نخستین جشنواره صنایع خلاق فرهنگی عالم آل محمد(ص) با عنوان «سکو» امروز در نشست خبری این رویداد اعلام شد.

به گزارش پایگاه خبری شباویز به نقل از پایگاه خبری هنرآنلاین،نشست خبری نخستین جشنواره صنایع خلاق فرهنگی عالم محمد(ص) با عنوان «سکو»که با همکاری آستان قدس رضوی و مرکز نوآوری امید برگزار خواهد شد، امروز ۱۹ آذرماه با حضور قاسم صادقی معاون پژوهشی دانشگاه بین‌المللی امام رضا (ع)، محمدجواد استادی رئیس فضای مجازی هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، امین نادری مدیر مرکز نوآوری امید و محمد آبشار دبیر رویداد «سکو» برگزار شد. 

امین نادری در ابتدای نشست گفت: ما در مرکز امید برای شروع فعالیت رویداد «سکو» و با موضوع نخستین جشنواره صنایع خلاق فرهنگی عالم محمد (ص) دور هم جمع شدیم. مرکز نوآوری امید از سال ۱۴۰۲ اولویتش را در عرصه کودک و نوجوان گذاشته و به عنوان اولین شتاب‌دهنده در حوزه کودک و نوجوان، برای پذیرش محصولات در سه شکل طرح، ایده و‌ محصول شکل گرفته است.

قاسم صادقی معاون پژوهشی دانشگاه بین‌المللی امام رضا (ع) گفت: جشنواره صنایع خلاق فرهنگی عالم آل محمد(ص) در سازمان علمی فرهنگی آستان قدس و در پنج محور موضوعی تعریف شده است که در غربالگری اولیه، آثار باید مورد تایید قرار گیرند. موضوعات محوری شامل توسعه و ترویج فرهنگ و اندیشه رضوی، خدمت رضوی، ادب حضور، توسعه وقف و نذر و سوغات زائر هستند. 

وی افزود: جشنواره در شهرهای تهران، قم، اصفهان، شیراز و تبریز برگزار می‌شود. رویداد سکو در تهران حول محور اسباب بازی، قم در خانه اشراق و تبریز با پارک علم و فناوری محور شمال غرب صنایع خلاق در نظر گرفته شده است. از دوره دوم جشنواره صنایع خلاق فرهنگی، رویداد با عنوان «سکو» به صورت دوسالانه برگزار خواهد شد و در واقع این رویداد در دوره اول، غربال دوسالانه است. 

صادقی درباره جوایز رویداد توضیح داد: جوایز نهایی سطح یک هشت سکه تمام بهار، سطح دو، پنج سکه و سطح سه، سه سکه تمام بهار خواهد بود. به احتمال خیلی زیاد بهمن ماه امسال اختتامیه جشنواره صنایع فرهنگی خلاق عالم آل محمد را خواهیم داشت. همچنین یک سال روی این خدمات و ایده ها کار می‌کنیم و آنها را تبدیل به محصولات قابل استفاده می‌کنیم که از دوره دوم نیز رویداد، به صورت دوسالانه برپا می‌شود. 

در ادامه محمدجواد استادی رییس فضای مجازی هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی که دبیر هنری جشنواره نیز است، گفت: مهمترین رسالت ما تقویت گفتمان زیارت در آستان قدس رضوی و نهادینه کردن آن است و بهترین زبان برای نهادینه کردن این گفتمان، زبان هنر است؛ از دیرباز به دلیل جهان شمولی و غیرمستقیم گویی زبان هنر، مهمترین ابزار برای امتداد مفاهیم دینی بوده است. صنایع خلاق فرهنگی می‌تواند شعار محوری ما را که امتداد زیست خلاق انسان معاصر است در جامعه فراهم کند. 

استادی همچنین گفت: تفاهم نامه‌ای با وزارت میراث فرهنگی در عرصه توسعه صنایع دستی منعقد کردیم تا بازار صنایع دستی را هم تامین کنیم. 
در ادامه نادری درباره جوایز رویداد «سکو» گفت: کار برای امام رضا(ع) است و علاوه بر تقدیرهای مادی و حمایت‌های استارتاپی یک فرصت ویژه ایجاد کردیم که آثار برگزیده در حرم امام رضا(ع) رونمایی خواهند شد. فراخوان رویداد «سکو» از امروز منتشر شد و اواخر دی ماه نیز اختتامیه آن برگزار می‌شود. برگزیده‌ها اعلام و علاوه بر لوح تقدیر و تندیس جوایز در سه سطح بیست، پانزده و ده میلیون جوایزی اهدا می‌شود؛ فیلم‌های برگزیده از سوی مرکز امید حمایت می‌شوند. آثار برگزیده در حرم امام رضا (ع) به نمایش در می‌آیند و جذب آثار به مدت یک ماه ادامه دارد. 
مدیرعامل مرکز نواوری امید همچنین توضیح داد: در حال حاضر ما دو سازوکار جدی در مرکز نوآوری امید داریم؛ اول «آزمایشگاه نوآوری» است که پذیرش طرح و ایده را دارد و شرایطی را فراهم می‌کند تا به نسخه اصلی ایده برسند. دوم «نهالستان» است که میزبانی تیم‌هایی را می‌کند که کاری برای کودک و نوجوان انجام می‌دهند و حمایت خواهیم کرد. از همین جا اعلام می‌کنم اگر کسی در حوزه کودک و نوجوان طرح و ایده دارد، ما از آنها حمایت می‌کنیم و در حال حاضر مرکز نوآوری امید تنها مرکزی است که این کار را انجام می‌دهد.

وی بیان کرد: تلاش داریم از تیم‌های شهرستانی نیز حمایت کنیم و در فاصله چندین ماهه چندین تیم شناسایی شدند و جلسه برگزار کردیم که حتی به مرحله عقد قرارداد هم رسیدیم.  

نادری گفت: تیم‌هایی که نیاز به استقرار و فضا دارند، ما در کارستان بهارستان میزبان‌شان هستیم و جنس سوم حمایت‌هایمان شبکه‌ای است که امکانات اینجا در اختیار قرار می‌گیرد. 

نادری در پاسخ به پرسشی درباره بحث کپی رایت ایده‌های مطروحه در این جشنواره و مرکز گفت: بحث کپی رایت این روزها یک معضل است و واقعا در جشنواره‌ها مشکل ایجاد می‌کند. اما از سمت ما تعهداتی درباره محرمانگی طرح‌ها ارائه می‌شود. همچنین ما منتور حقوقی و کسب و کار داریم که راهنمایی می‌کنند و نکته دوم درباره اجرای یک طرح است که ممکن است به ذهن چند نفر رسیده باشد. 

وی درباره صادرات صنایع خلاق هم بیان کرد: اگر صنایع خلاق فرهنگی ما به دنیا صادر نشود، باید شکست فرهنگی را بپذیریم. محصولات اسباب بازی هم همین طور است. الان ما بازار کشورهای حاشیه خلیج فارس را در حدی به دست گرفتیم و با چند تیم هم حتی محصول به استرالیا ، عمان و قطر می‌فرستیم و این جزء برنامه ویژه ما است که اولویت‌مان حمایت از تیم ها برای حضور در خارج از کشور باشد. در هر حال، در اول راه صادرات صنایع خلاقه هستیم. 

در پاسخ به این پرسش، محمدجواد استادی نیز گفت: درباره حق رایت آستان قدس رضوی مکانیزمی دارد که اعتماد عمومی مردم را دارد و الان فرآیند ها بسیار دقیق است و اگر خدای نکرده لحظه‌ای اتفاقی بیفتد نهادهای نظارتی در آستان وجود دارد و سامان خواهد یافت. 

وی همچنین درباره جشنواره صنایع خلاق و ارتباط آن با فضای دانشگاهی توضیح داد: در حال حاضر فضای آستان قدس و جشنواره با خود دانشگاه امام رضا (ع) مرتبط است. ما در عرصه صنایع خلاق به جز این جشنواره به انتشار کتاب هم در عرصه صنایع خلاق دست زدیم تا ادبیات در این عرصه داشته باشیم. بنابراین در ارتباط با فضای دانشگاه کار را جدی دنبال می کنیم و با دانشگاه های هنری کشور مرتبط هستیم. سایت جشنواره هم تا زمان برپایی جشنواره اواخر بهمن نشست‌های تخصصی در عرصه دانشگاهی برگزار خواهیم کرد. 

 در پایان نشست خبری نیز پوستر نخستین جشنواره صنایع خلاق فرهنگی عالم محمد(ص) با عنوان «سکو» رونمایی شد.

Visits: 2