استاندار فارس: جذب معلمان نخبه، شرط توسعه آموزش و پرورش است
استاندار فارس: جذب معلمان نخبه، شرط توسعه آموزش و پرورش است
استاندار فارس گفت: جذب معلمان، به عنوان سرچشمه توسعه نظام آموزش و پرورش باید مورد توجه قرار گیرد و بهترین نیروها با ضریب هوشی بالا و دارای خلاقیت و توان تولید محتوا به خدمت گرفته شوند.

به گزارش پایگاه خبری شباویز به نقل از ایرنا،حسینعلی امیری چهارشنبه در صد و هفتاد و ششمین نشست شورای آموزش و پرورش فارس اظهارکرد: تا نیروی انسانی توسعه یافته نداشته باشیم، نمی‌توان از توسعه سخن گفت و این اصل ، در آموزش و پرورش به مراتب مهمتر است.

او افزود: معلم مهمترین رکن آموزش و پرورش است، گاه یک معلم می‌تواند مسیر زندگی یک دانش آموز را تغییر دهد و گاه اثرگذاری رفتار یک معلم در آموزش و یادگیری دانش آموزان بیش از چندین صفحه متن و ساعت‌ها منبر است.

استاندار فارس ادامه داد: هنگامی که معلمان از متانت، ادب، فضل و دانش و سواد برخوردار نباشند، هر گونه طرح در تعلیم و تربیت نیز بی‌فایده خواهد بود؛ بنابراین جذب معلمان شایسته باید مورد توجه قرار گیرد.

امیری گفت: دلیل راه اندازی دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی با همه هزینه‌هایی که دارد، ضرورت و اهمیت تربیت معلم متخصص در آموزش و پرورش است.

او با اشاره به اینکه جمعیتی از معلمان فارس در سن بازنشستگی هستند، تاکید کرد: باید برای جایگزینی کیفی این نیروها چاره‌اندیشی شود.

استاندار فارس اضافه کرد: نیروهای غیررسمی و خرید خدمت بسیاری به ضرورت‌های غیرقابل اجتناب، در آموزش و پرورش فارس جذب شده‌اند.

امیری همچنین بر رسیدگی به منزلت معلمان تاکید کرد و گفت: معلم برای موفقیت در فعالیت خود، باید احساس وجود کند.

استاندار فارس با بیان اینکه بخشی از مسائل آموزش و پرورش استان در سطح ملی هستند و بخشی به روش اجرا بر می‌گردد، گفت: با این حال در بخش اول نیز دست بسته نیستیم که بدون آسیب‌شناسی، اجرا کننده سیاست‌ها باشیم.

او اظهار کرد: به جای عاملیت به ابتکار و خلاقیت معتقدم؛ بنابراین اگر مواردی با واقعیت های موجود استانها سازگاری ندارد ، مدیران استانی باید پیشنهاد اصلاح دهند.

تعدد طرح‌ها و مدیریت آتش‌نشانی نظام تعلیم و تربیت را تهدید می‌کند

امیری گفت: برخی از طرح‌های آموزش و پرورش براساس ایده آل‌گرایی و یا برخی آمال و آرزوها طراحی شده اما واقعیت غیر از آن است و آمال و آرزوها تبدیل به برنامه‌های اجرایی نمی‌شود.

او افزود: طرح‌های متعدد ناشی از این حس است که نظام آموزش و پرورش مطلوبی وجود ندارد و با مدیریت آتش نشانی تلاش شده تا به فوریت، برای حل مشکلات مختلف برنامه ریزی شود در حالی که تعدد طرح ها نظام تعلیم و تربیت را تهدید می‌کند.

استاندار فارس با بیان اینکه مدیریت آتش نشانی سبک مدیریتی مطلوبی نیست، گفت: بسیاری از این طرح‌ها، در عمل به خوبی اجرایی نمی‌شود چرا که ابزار و زیر ساخت‌های لازم برای آن مهیا نیست و ساختار متناسب با آن وجود ندارد؛ بنابراین عوامل را هم دچار آشفتگی روحی می‌کند.

برنامه «الگوی تربیت هوشمند» آموزش و پرورش فارس در معرض افکار صاحب‌نظران قرار گیرد

امیری با اشاره به برنامه «تربیت هوشمند» ارائه شده از سوی آموزش و پرورش فارس، بیان کرد: این برنامه باید در معرض افکار صاحب نظران آموزش و پرورش قرار گیرد تا درباره آن اظهار نظر کنند.

او تاکید کرد: سازمان برنامه و بودجه فارس نیز نیازمندی‌های آموزش و پرورش را بررسی و ارزیابی کند و نیازهای آن بر اساس واقعیت‌ها برآورد شود تا بتواند برنامه های خود را طراحی و اجرایی کنند.

استاندار فارس اضافه کرد: برنامه‌های آموزش و پرورش نیز باید براساس نقشه راه کمیت پذیر برای رسیدن به نقطه مطلوب طراحی و اجرا شود.

امیری با بیان اینکه دولت وفاق توجه ویژه‌ای به نظام تعلیم و تربیت دارد، گفت: ما نیز این سیاست‌ها را به حکم عقل، شرع و تکلیف منطبق بر سیاست‌های دولت به پیش می‌بریم.

او ادامه داد: برخی از مدارس فرسوده، ناامن است و در برخی مدارس ضعف زیرساخت‌های دیجیتال وجود دارد که باید پیگیری شود و آن را رفع کنیم.

انتقادات معلمان، با برخورد سلبی مواجه نشود

امیری گفت: گاهی رفتار معلمان دینی و پرورشی دانش آموزان را به سوی ارزش های دینی و اسلامی سوق دهد و این مساله نباید مورد غفلت قرار گیرد.

او ادامه داد: نوع رفتار مدیران نیز در جذب معلمان و دانش آموزان به برنامه‌های آموزشی و دینی اثرگذار است؛ مدیران باید مدیر و مدبر، متعادل و واقع بین باشند.

استاندار فارس بیان کرد: گاهی معلمان بر سر کلاس‌های درس، حتی خارج از توقع معلمی انتقاداتی را مطرح می‌کنند؛ نباید برخورد سلبی با معلمان انجام شود، چرا که هم بر آنها و هم دیگران اثر منفی خواهد داشت.

امیری با بیان اینکه خانواده‌ها جزئی از نظام آموزش و پرورش هستند، توصیه کرد: والدین در جهت نظارت بر آموزش دانش‌آموزان و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، ارتباط با معلمان و مدیران و ارتباط با این مجموعه، با مدرسه در ارتباط قرار گیرند.

فارس در نرخ باسوادی وضعیتی بهتر از میانگین کشوری دارد

مدیرکل آموزش و پرورش فارس نیز در این جلسه گفت: بر اساس پایش مجلس شورای اسلامی در اردیبهشت ماه سال جاری، این استان از نظر نرخ بی‌سوادی و بازماندگان از تحصیلی وضعیتی بهتر از میانگین کشور دارد، با این حال برای کاهش درصد جمعیت بازمانده از تحصیل در سنین ۶ تا ۱۱ سال نیازمند برنامه ریزی جدی هستیم.

محسن کلاری بیان کرد: فارس از نظر رخ بی‌سوادی افراد بالای ۶ سال در رتبه نهم کشور قرار دارد.

او درباره بازماندگان از تحصیل در مقطع متوسطه دوم نیز بیان کرد: ۶۲ درصد بازماندگان را پسران و ۳۸ درصد را دختران تشکیل می‌دهد که عمده دلیل آن ناشی از اشتغال پسران است.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس با اشاره به اقدامات انجام شده برای بهود معدل نهایی دانش آموزان فارس، گفت: افزایش معدل نمرات امتحان نهایی دانش آموزان رشته‌های نظری استان در سال تحصیلی ۱۴۰۲ -۱۴۰۳ استمرار داشته و به ۱۰.۴۴ رسیده است.

کلاری یادآور شد: برترین میانگین در میان استان‌های کشور مربوط به یزد و تهران با معدل ۱۳.۲ و ۱۲.۶۱ است و پایین‌ترین میانگین کشور نیز ۸.۰۱ بوده است.

طرح «تربیت هوشمند» آموزش و پرورش فارس تا مهرماه اجرا می‌شود

مدیرکل آموزش و پرورش فارس گفت: طرح « تربیت هوشمند» در آموزش و پرورش استان تهیه و برنامه زمانبندی آن نیز تدوین شده تا بر این اساس تا مهرماه پیش رو اجرایی شود.

کلاری ادامه داد: این طرح مبتنی بر سه مولفه دانش، نگرش و مهارت تدوین شده و اهدافی از جمله ایجاد نگرش مساله محور و خلاقانه، پذیرش انعطاف و یادگیری همیشگی، احترام به تفاوت‌های فردی و فرهنگی، مهارت تفکر انتقادی، مهارت‌های سواد پایه، حل مساله، همکاری‌های گروهی، مهارت ارتباط موثر و همدلی، مدیریت هیجانات و تعارضات و مهارت استفاده از ابزارهای دیجیتال و رسانه‌ای را در دانش آموزان دنبال می‌کند.

او عنوان کرد: اجرایی شدن این طرح نیازمند زیرساخت‌های پیاده‌سازی، نقش آفرینی موثر خانواده و جامعه، منابع انسانی و بسته‌های آموزشی تخصصی است.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس با اشاره به تاکید رئیس جمهور و استاندار بر ارتقای کیفیت آموزشی، گفت: برنامه تربیت هوشمند از طریق توجه به اهداف یادگیری، ارتقای صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان، فراهم‌سازی محیط یادگیری مطلوب، توجه به ارشیابی کیفی و بهبود فرآیند یادگیری و تدریس به جای نمره دهی و تقویت مهارت پژوهشگری در معلمان و دانش آموزان، این ارتقای کیفیت را دنبال می‌کند.

کلاری افزود: ابزارهای اساسی کیفیت بخشی به فرآیند یاددهی و یادگیری در برنامه تربیت هوشمند آموزش و پرورش فارس شامل روش‌های تدریس فعال و پروژه محور، درس پژوهی و اجتماعات یادگیری معلمان، تکالیف خلاق و مهارت محور، ارزیابی و بازخورد دقیق توصیفی، فناوری با تاکید بر هوش مصنوعی و تدوین بسته‌های آموزشی متناسب با نیازهای دانش آموزان، والدین، معلمان، مدیران و حتی نیروهای خدماتی خواهد بود.

او یادآور شد: از ظرفیت ۲۳ طرح موجود و تکلیفی وزارت آموزش و پرورش برای مدارس نیز برای دستیابی به اهداف این برنامه استفاده می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس، درباره نتایج برنامه تربیت هوشمند این اداره‌کل، گفت: این برنامه براساس الگوی شخصی سازی یادگیری طراحی شده و در آن کیفیت یادگیری بهبود می‌یابد، انگیزه و مشارکت دانش آموزان افزایش می‌یابد، احساس مالکیت آنها بر فرایند یادگیری را تقویت می‌کند و به تقویت مهارتهای خود تنظیمی و ارتقای استقلال یادگیری در میان دانش آموزان کمک خواهد کرد.

بازدیدها: 3