ابراهیمی: صفر کردن هزینه انبارداری در بنادر، تشویق محتکران است
ابراهیمی: صفر کردن هزینه انبارداری در بنادر، تشویق محتکران است
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با انتقاد از سیاست صفر کردن هزینه انبارداری در بنادر، آن را اقدامی خطرناک دانست که به احتکار کالا دامن می‌زند.

به گزارش پایگاه خبری شباویز به نقل از خبر گزاری فارس،نادرقلی ابراهیمی نماینده اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه بنادر محل عبور کالا هستند نه محل انباشت، گفت: گمرکات باید تسهیل‌کننده خروج کالا از بنادر باشند.

وی بیان کرد: در شرایط دشواری که کشور با آن مواجه است، متأسفانه گاهی تصمیماتی مانند صفر کردن هزینه انبارداری در بنادر گرفته می‌شود که بسیار خطرناک است، زیرا به احتکار کالا دامن می‌زند. این اقدام در حقیقت مانعی برای عرضه کالا در محل مصرف است‌ که نوعی تشویق محتکر است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، با بیان اینکه مسائل ارزی باید با بانک مرکزی حل شود، گفت: دسته‌ای از صاحبان کالا که به دلیل فرآیندهای ناقص در تأمین و تخصیص ارز، ناگزیر از توقف و نگهداری بار در بندر شده‌اند، نیازمند حمایت جدی هستند.

راه حل این معضل، اصلاح روشمند سیاست‌های ارزی و گره‌گشایی از فرآیندهای تخصیص است، نه روی آوردن به تدابیر غیرکارشناسی مانند کاهش یا معافیت تعرفه انبارداری.

ابراهیمی تصریح کرد: در شرایط فعلی، اقدامات به‌ظاهر حمایتی از واردکننده، ضمن تضعیف انضباط اقتصادی در بنادر، به ابزاری خطرناک برای دامن زدن به احتکار، رفتارهای سوداگرانه و توقف عمدی کالا در بنادر تبدیل خواهد شد. ازاین‌رو، هوشمندی اقتصادی ایجاب می‌کند که به جای تخفیف‌های نادرست، به دنبال رفع ریشه‌ای موانع ارزی و شفاف‌سازی زنجیره تأمین باشیم.

بازدیدها: 1