آمار گردشگران کهگیلویه و بویراحمد از مرز ۴۰۰ هزار نفر گذشت
آمار گردشگران کهگیلویه و بویراحمد از مرز ۴۰۰ هزار نفر گذشت
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: از ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ تا دوازدهم فروردین امسال ۴۴۷ هزارو ۳۵۸ نفر از جاذبه های گردشگری این استان بازدید کردند.

به گزارش پایگاه خبری شباویز به نقل از ایرنا،سراسر ایران سرشار از مناظر بی‌نظیر و بکری است که چشم هر گردشگری را به خود خیره می‌کند اما به نظر می رسد گردشگری تنها به تعداد معدودی از شهرهای کشور محصور شده است، در حالی که دیدنی‌های منحصر به فرد در مناطق مختلف پشت شهرت جاذبه‌های گردشگری معروف، پنهان شده‌ است استان رمز آلود کهگیلویه و بویراحمد با گنج های پنهان و زیباهایی ناشناخته و مکان هایی کهن و زیبا مصداق عینی این مدعا است.

دیار چهار فصل کهگیلویه و بویراحمد معروف به سرزمین رودخانه ها و چشمه های خروشان، کوه های سر به فلک کشیده و جنگل های بلوط و جاذبه های بکر طبیعی با داشتن ظرفیت های بالقوه متعدد در زمینه گردشگری مسکوت مانده است این زیبایی ها نیاز به معرفی بیشتر دارد تا گردشگران داخلی و خارجی را به دامان خود بطلبد.

جاذبه‌های مشهور این استان قدرت برابری با بسیاری از اماکن طبیعی و تاریخی شهرهای بزرگ ایران دارد حتی بسیاری آن‌ها کهن‌تر، عظیم‌تر و زیباتر هستند.

کهگیلویه و بویراحمد با داشتن ۲۵۰ تفرجگاه طبیعی، ۳۰۰ بقعه متبرکه، ۷۵۰ اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی و مواهب طبیعی چشم نواز را می توان عروس گردشگری ایران نامید.

کهگیلویه و بویراحمد همچنین دارای ۱۱ منطقه نمونه و ۱۱روستای هدف گردشگری، ۱۷ اردوگاه رفاهی، یک شهر هدف منطقه ویژه گردشگری و چهار کمپینگ اقامتی است.

غار ده شیخ، روستای گردشگری کریک، تنگ تامرادی، حرم بی بی حکیمه (س) خواهر امام رضا (ع)، آبشار یاسوج، چشمه بلقیس چرام، گردنه شلال دون، رود رونه، آبشار کمردوغ، برم الوان، بافت تاریخی دهدشت و سد کوثر از مهمترین جاذبه های طبیعی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد به شمار می آیند.

دشتک دیل، قلات گناوه، پادوک و سد کوثر در گچساران، برم الوان شهرستان بهمئی، موگرمون لنده، طسوج در شهرستان چرام، قلعه دیشموک، کمر دوغ درکهگیلویه، شلال دان باشت، ماه پرویز، کاکان و سقاوه بویراحمد از جمله مناطق نمونه گردشگری تعریف شده در کهگیلویه وبویراحمد هستند.

این استان که با حدود ۱۶هزار کیلومتر مترمربع بین استانهای فارس، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، خورستان واقع شده است.

سعید طالبی‌پور روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: در این مدت ۱۲۹ هزار نفر در مراکز اقامتی رسمی کهگیلویه و بویراحمد مانند هتل ها،مدارس و اقامتگاه های بومگردی اسکان داده شده‌اند.

وی بیان کرد: باغ چشمه بلقیس چرام، گردنه شلال دان در باشت، شهر تاریخی دهدشت و تفرجگاه های دیل و گناوه با بیشترین استقبال گردشگران مواجه شدند.

طالبی پور خاطرنشان کرد:۲هزار و ۵۰۰ تخت در مناطق مختلف استان آماده پذیرش مسافران نوروزی هستند.

دبیر ستاد خدمات سفر کهگیلویه و بویراحمد افزود: آمادگی اکیپ‌های هلال‌احمر، سامان‌دهی مراکز اقامتی، بازدید و آماده‌سازی و بهسازی مجتمع‌های خدمات رفاهی ،نمازخانه‌ها و مساجد بین‌راهی از برنامه‌های مهم این ستاد برای رفاه گردشگران نوروزی در استان بوده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد خاطرشان کرد: هشت نمایشگاه با ۷۰غرفه صنایع‌دستی در ورودی شهرهای مختلف استان دایر شده تا مسافران ضمن آشنایی با دست ساخته های سنتی مردم استان در صورت نیاز برای سوغات از محصولات آنان خریداری کنند.

سعید طالبی پور با اشاره به اینکه این نمایشگاه ها تا پایان تعطیلات نوروزی دایر خواهد بود تصریح کرد: دست بافته های داری، البسه محلی،ظروف چوبی و سفال، تولیدات ساخته شده از چرم و غذاهای محلی از جمله محصولاتی است که در این نمایشگاه عرضه شده است.

او بیان کرد: نمایش آداب و رسوم سنتی مردم کهگیلویه و بویراحمد نیز در کنار این نمایشگاه های صنایع دستی استان برای گردشگران نوروزی به نمایش گذاشته می شود.

استان کهگیلویه و بویراحمد با داشتن ۲۸۰ تفرجگاه طبیعی، ۳۰۰ بقعه متبرکه، افزون بر ۷۷۰ اثر تاریخی که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده در کنار جاذبه های مردم شناسی چون پوشش ها و گویش های محلی و آواها و نواهای محلی یکی از مقاصد گردشگری جنوب کشور محسوب می شود.

Views: 2