تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۵/۱۳ ۰۱:۰۰ |
کد خبر: ۳۹۲۱۳۵

سرمقاله روزنامه همشهري / تأمين اعتماد مصرف‌کننده، رکن اصلي موفقيت توليدات داخلي

« تأمين اعتماد مصرف‌کننده، رکن اصلي موفقيت توليدات داخلي » عنوان يادداشت روز در روزنامه همشهري به قلم عباس جديدي(معاون نظارت شوراي شهر تهران) است که مي‌توانيد آن را در ادامه بخوانيد:

يکي از بحث‌هاي داغ و پرحاشيه اين روزها، مسئله خريد محصولات ايراني و به‌نوعي حمايت از توليدات داخلي است.
بي آنکه به‌دنبال اين باشم که از همان ضرب اول بگويم از هر محصولي که در کشور عزيزمان و توسط کارگران شريف ايراني توليد مي‌شود، حمايت کنيد دوست دارم کمي بحث را باز کنم و ماجرا را از چشم طرفين حکايت ببينم. بحث توليد يک بحث سه زاويه‌اي است. مجموعه زواياي اين بحث را مي‌توان در معادله زير مرور کرد: کارخانه و توليدکننده و کارگران و مجموعه عوامل توليد، مصرف‌کنندگان توليدات داخلي اعم از کالاهاي اساسي يا ديگر کالاها، مجموعه عوامل عرضه توليدات يعني بازار و تبليغات و زمينه‌چيني براي مصرف توليدات.
حالا بياييم و مسئله حمايت از توليدات داخلي را به ترتيب در هرکدام از اين زاويه‌ها يا حلقه‌هاي مرتبط با يکديگر ببينيم.
سرمايه‌دار، سرمايه‌گذار، کارگر، طراح توليد، آماده‌سازان توليدات براي عرضه کالاها به بازار ازجمله ارکان توليد داخلي هستند. به فرض که هيچ مشکلي در برابر اين مجموعه زحمتکش وجود نداشته باشد باز هم در بازار عرضه و رقابت مشکلات بسيار زيادي را متحمل خواهند شد.
تجربه هم‌صحبتي و با برخي توليدکنندگان داخلي حکايت از اين دارد که يک مرحله پيش‌توليد معمولا در مکانيسم توليد داخلي ديده نمي‌شود. اين مرحله بدون‌شک از بهترين و مهم‌ترين مراحل است که بايد در توليد ديده شود، اما ديده نمي‌شود. لذا لازم است اين نکته در فرايند توليد داخلي بررسي شود و وضعيت فعلي‌اش سنجيده شود. بدون‌شک اگر اين مرحله پيش‌توليد در ايران عزيزمان خوب بررسي شود، مي‌توان وارد مرحله بعد شد که چه عواملي از قبيل پيدا و پنهان، سبب رشد يا افت توليد داخلي مي‌شوند. از طرفي اگر پاي صحبت و درددل توليدکنندگان داخلي بنشينيم آنها به مسائلي اشاره مي‌کنند که در فرايند توليد و عرضه محصولات‌شان در ظاهر هيچ نقش و سهمي ندارند اما در باطن امر، بسيار حياتي هستند. پس اين موارد را نيز بايد ديد و تأثيراتشان بر توليد و مصرف داخلي را سنجيد.
نگاه مصرف‌کنندگان کالاهاي داخلي
مجموعه مصرف‌کنندگان کالاهاي داخلي در کشور، به دلايل بسيار زياد که در اينجا مجال پرداختن به آنها نيست، آنچنان که بايد، از سهم تأثيرگذار در فرايند توليد برخوردار نيستند. يعني کالاهايي که مصرف مي‌کنند پيش از توليد مورد نيازسنجي قرار نگرفته‌اند. يعني اينکه توليدکننده هرچه که توليد کرد مصرف‌کننده به‌نوعي موظف به خريد و مصرف کردن آن است. اين فرايند مانند جاده‌اي يکطرفه است که رانندگان بايد به سليقه جاده رفتار کنند.
متأسفانه چنين فرايندي، با رفتار معکوس در بازار توليد، سطح توقعات عمومي و نسبت رقابت و ارکان رقابت‌سنجي در بازار را از بين برده است. حال آنکه رقابت خود به خود زمينه‌هاي مسائل ارزشمندي را در عرصه‌هاي توليد و مصرف ايجاد مي‌کند. نکته مهم در اين بخش از بحث اين است که بازار توليدات داخلي ما فاقد فرصت رقابت است. يعني در عرصه توليد هيچ رقابتي وجود ندارد.
نگاه بازار عرضه و تبليغات محصولات داخلي
بخش سوم در موضوع مورد بحث مصرف کالاهاي داخلي بحث بازار عرضه و تبليغاتي است که بر روي کالاهاي موجود در بازار مصرف صورت مي‌پذيرد. عرف در بازار مصرف مي‌گويد که اگر يک محصول خوب توليد شده باشد هيچ نيازي به تبليغات نيست. گاهي ديگر عرف بازار مصرف بر اين عقيده است که تبليغات کالا صرفا درمورد محصولاتي انجام مي‌شود که کيفيت ندارند يا مشکلي در توليد آنها ديده مي‌شود.
البته که اين نگاه نوعي بدبيني در خودش دارد و شامل تمام عرصه‌هاي توليد نمي‌شود اما در هر حال هست. در شکل عرف تبليغات يک محصول، براي اينکه يک کالا در بازار، از نظر ارکان توليد و عوامل توليد خوب سنجيده شود بايد قبل و پس از توليد، تبليغات دقيق آنها را به مردم و بازار مصرف معرفي کند.
اين معرفي به‌منزله اين نيست که يک جنس بد را خوب تبليغ کنيم يا يک جنس خوب را از تبليغ در مصرف محروم سازيم. بگذريم که متأسفانه برخي مواقع، براي ايجاد زمينه‌هاي تشويقي در مصرف توليدات داخلي، از توليدات خارجي به‌عنوان جايزه مصرف کنندگان توليدات داخلي استفاده مي‌شود! حال آنکه اين رفتار تبليغاتي نه‌تنها تأثير مثبتي بر دعوت از هموطنان به مصرف کالاهاي داخلي ندارد بلکه به‌نوعي به‌نام تبليغ کالاي ايراني و به کام کالاي خارجي خواهد بود.
اکنون نياز نيست که گناه را به گردن کسي بيندازيم چراکه از نظر سياست‌ها و راهبردهاي حمايت از توليد داخلي هيچ نقطه ابهامي وجود ندارد، چراکه رهبر معظم انقلاب براي تسريع در اجراي سياست‌هاي حمايت از توليدات داخلي، راهکارهاي علمي و منطبق با نيازهاي روز را در 23بند با عنوان سياست‌هاي کلي توليد ملي، حمايت از کار و سرمايه ايراني تنظيم و ابلاغ کرده‌اند و متن سياست‌هاي کلي «توليد ملي، حمايت از کار و سرمايه ايراني»، به رؤساي محترم قواي سه‌گانه و رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام ابلاغ کرده‌اند.
محور اصلي اين خط‌مشي‌هاي راهبردي همانا ايجاد اعتماد و انگيزه مناسب براي توليد و مصرف کالاهاي داخلي است. وضع موجود ما نشان مي‌دهد که متأسفانه کار فرهنگي بر روي زمينه‌هاي توليد و مصرف انجام نداده‌ايم. کار فرهنگي بر روي توليدات داخلي پيش از هر چيز نيازمند ايجاد زمينه‌هاي اعتماد عمومي نسبت به توليدات داخلي است.
خوشبختانه در کشور ما مراکز فرهنگي متعددي وجود دارند که مي‌توانند در امر ياري رساندن به ارکان توليد کالاهاي داخلي بسيار مؤثر واقع شوند. آنچه که لازم است براي اجرايي شدن اين سياست‌ها در چرخه فعاليت‌هاي فرهنگ عمومي يا به عبارتي تحول در سبک مصرف در زندگي ما ايرانيان موردتوجه قرار گيرد همانا مسئوليت‌پذيري و احساس تکليف عمومي است. گام اول در اين راه به‌نظرم بايد توسط تک تک مسئولان مستقيم برداشته شود. بدون ترديد اگر بتوانيم پل اعتماد بين توليدکننده و مصرف‌کننده داخلي برقرار کنيم، به شايستگي مي‌توانيم شاهد شکوفايي در توليد داخلي باشيم. آن روز دور نيست. کافي است تجربه همدلي و همزباني را آغاز کنيم.

دانلود فایل مرتبط با خبر :
Share
ارسال نظر
نام و نام خانوادگی :(اختیاری)پست الکترونیک :(اختیاری)
نظر شما :    
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۵ + ۲ ارسال
392135