کارکردهای نوین وقف در استان کهگیلویه و بویراحمد
کارکردهای نوین وقف در استان کهگیلویه و بویراحمد
کارکردهای نوین وقف در استان کهگیلویه و بویراحمدیکی از موانع اساسی رشد فرد و توسعه ی اجتماعی فقر است. تلاش و اهتمام شهروندان کهگیلویه و بویراحمدی در راستای کاستن اندوه و رنج حاصل از استیصال و فقر، آسیب شناسی، ریشه یابی و ریشه کنی آن، همت مجدانه ای می طلبد. این همت، در جهت رفاه و آسایش فرد، خانواده و مردمان جامعه ی استان خواهد بود. وقف، رسمی ست رسام در جهت نوعدوستی و دستگیری که شیوه و سیره ی دیرینه رسول الله "صلوات الله علیه " است.

پایگاه خبری شباویز / کارکردهای نوین وقف در استان کهگیلویه و بویراحمدیکی از موانع اساسی رشد فرد و توسعه ی اجتماعی فقر است. تلاش و اهتمام شهروندان کهگیلویه و بویراحمدی در راستای کاستن اندوه و رنج حاصل از استیصال و فقر، آسیب شناسی، ریشه یابی و ریشه کنی آن، همت مجدانه ای می طلبد.

این همت، در جهت رفاه و آسایش فرد، خانواده و مردمان جامعه ی استان خواهد بود. وقف، رسمی ست رسام در جهت نوعدوستی و دستگیری که شیوه و سیره ی دیرینه رسول الله “صلوات الله علیه ” است. سنتی که مردم استان کهگیلویه و بویراحمد به آن پایبند بوده و اقدام به وقف اموال و دارایی خویش نموده تا به جایگاه شایسته وقف در جامعه، صحه بگذارند.

جامعه امروزی، نسبت به گذشته تفاوت دارد. جامعه عشیره ای و روستایی، غالبا یکجا نشین شده و دیگر خبری از کوچ و قشلاق و ییلاق – مگر در موارد محدودی- نیست. جامعه ی جدید، نیازهای جدیدی را طلب می کند. نیازهایی که حیاتِ بانشاط و سعادتمندانه ای را برای جامعه به ارمغان بیاورد.

بدیهی ست چنانچه فرهنگ انفاق و وقف در جامعه ی استان گسترده گردد؛ مشکلات نیازمندان و معضلات تهیدستان برطرف شده و آحادی از مردمان این دیار، گرفتار درد و رنج فقر و فلاکت های ناداری نخواهند بود. عملی نکو که چه بسا با تقویت فرهنگ وقف در این سامان، خمودگی ها و پژمردگی ها از استان رخت برخواهد بست.

ذکر یک نکته ضروری است. هرگاه سخن از وقف و موقوفات به میان می آید برخی تصور می کنند که باید خانه ای، ملکی، کارخانه ای، باغی و اموال اینچنینی را وقف نمود.

در صورتی که چنین نیست. هر شخصی در استان، با هر سطحی از درآمد می تواند دست به عمل وقف بزند. انفاق، نمودی از رشد اجتماعی شهروندان هم استانی ست. در سطح شهر یاسوج – مرکز استان- خرید و نصب آبسردکنی، وقف آن اتفاقا نیازی ست ضروری. درجهت مراعات حقوق همسایگان تهیه و ساخت و نصب سطل آشغال درب دار محکم در محلی مناسب و وقف آن، کاری ست زیبنده به ویژه در جهت حفظ سلامتی. با وجود شیوع ویروس کووید ۱۹- کرونا -بیماری کرونا در استان، این وقفی ست با کاربرد نوین. کما اینکه مراعات حقوق همسایگان مورد عنایت تعالیم عالیه اسلامی ست.

پیامبر اکرم ( ص) می فرمایند: ” هل تدرون ما حق الجار؟ ما تدرون من حق الجار الا قلیلا= آیا از حق همسایه آگاهید؟ شما از حق همسایه جز اندکی نمی دانید. ” ( گفتار فلسفی، اخلاق، ج ۲، ص ۳۵۹)برخی هرساله تلاش فراوانی نموده، هزینه ی زیادی صرف و راه دوری را طی می کنند تا خود را به مکه برسانند و در آیین حج عمره شرکت نمایند.

سخن گهربار امام صادق (ع) در اینجا شنیدنی ست: ” مشی المسلم فی حاجه المسلم خیر من سبعین طوافاً بالبیت الحرام= حرکت یک مسلمان برای رفع حاجت مسلمانی دیگر، از هفتاد طواف به دور بیت الله الحرام بهتر است. ” (بحارالانوار ، ج ۷۵، ص ۲۸۱)

کعبه یک سنگ نشانیست که ره گم نشود/ حاجی احرام دگر بند ببین یار کجاستوقف می تواند در جهت پیشبرد امر به معروف و نهی از منکر باشد. احیا و گسترش نیک ها در سطح استان و زدودن زشتی ها-با توجه به انواع تهاجم فرهنگی دشمنان ایران اسلامی- در بسیاری از موارد نیاز به امکانات و پشتوانه مالی دارد.

دعوت به معروف به هدیه، تشویق و جایزه نیاز دارد. جلوگیری از منکر، امکانات می خواهد. به عنوان مثال برای مقابله با تهاجم فرهنگی، به امکانات فرهنگی نظیر فیلم، کتاب، تبلیغات و امکاناتی نرم افزاری و سخت افزاری نیازمند است. می توان با توجه به نیازهای جدید، اقدام به وقف کتاب، فیلم، بروشور های تبلیغاتی، کلیپ و نماهنگ و… نمود.

وقف در جهت ساخت مدرسه و مدارس شبانه روزی برای دانش آموزان مستعد بی بضاعت، وقف در جهت تربیت نیروی متخصص، وقف در جهت پذیرایی از گردشگرانی که به استان قدم می گذارند. این کار خدماتی، کاربزرگی درجهت توسعه گردشگری استان با جلب و جذب گردشگر داخلی و توریست خارجی ست. وقف در جهت ساخت و توزیع ماسک در سطح شهر های استان، وقف در راستای خرید و تهیه ی واکسن کووید ۱۹، وقف در جهت خدمت به پرستاران و زحمتکشانی که در شرایط حاد و اضطراری مثل شرایط امروزی، در صف مقدم مبارزه با بیماری انسان کُش و وحشت آفرین است.

باری، کاشت درختی، حفر چاهی، ساخت مسجدی، نوشتن کتابی، تهیه ی جزواتی برای روشنگری جوانان و کمک در ادای قرض بدهکاری شیوه های مختلف وقف است. در استان کهگیلویه و بویراحمد و هشتاد کیلومتری شهر نفت خیز گچساران- بام نفت و گاز ایران – بقعه متبرکه ی خواهر امام رضا علیه السلام و دخت امام موسی کاظم صلوات الله علیه است.

دو موضوع در ارتباط با این سرمایه عظیم معنوی در استان می تواند شکل بگیرد. نخست، توجه به این میراث معنوی در راستای توسعه ی گردشگری در استان که طبعاً باعث توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و جلب گردشگر، خواهد شد.

دوم، حضور گردشگران، به توسعه انفاق و وقف و تقویت این فرهنگ غنی اسلامی کمک فراوانی خواهد نمود. قطعا دلدادگان امام زاده بی بی حکیمه” سلام الله علیها” در جهت وقف و هر عمل نیکی که مرتبط به توسعه و پیشرفت آستانه این امام زاده ی جلیل القدر باشد، کوتاهی نخواهند کرد. ترویج وقف و فرهنگ آن با توجه به کاربرهای نوین، نیازمند اطلاع رسانی دقیق، صحیح و اصولی به آحاد مردم استان است.

صدا و سیمای مرکز دنا- شبکه ی محلی استان کهگیلویه و بویراحمد – دانشگاه یاسوج و مراکز علمی و دانشگاهی استان، نویسندگان و اصحاب قلم، اهالی فرهنگ و هنر، جامعه ی خیرین، جامعه ی اداری و سایر آحاد مردم می توانند به توسعه و تقویت وقف با کاربرد نوین کمک فراوانی نمایند.

پوشاندن، سرپرستی یتیمان، تأمین هزینه های بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان شهیدجلیل و سایر مراکز درمانی استان، اهدا خون، تأمین جهیزیه برای جوانان هم استانی، ایجا مؤسسات خیریه با کاربرد نوین و همکاری با آنها، خدمت به زلزله زدگان، عمران روستاها و شهر ها، تغذیه گونه های وحش دنا، تغذیه درختان و حمایت از گونه های گیاهی نادر استان و… پاره ای از موقوفاتی ست با کربرد نوین که همت شما خواننده گرامی را می طلبد. به هر روی، جهت ایجاد توازن اقتصادی، تعدیل ثروت، توزیع عادلانه درآمدها، راه اندازی پروژه ها و طرح های مختلف در استان، وقف نامواژه ایست که نقش بزرگی ایفا می نماید.

البته امروزه کاربرد متفاوت و نوینی از وقف ظهور پیدا نموده که در این راستا باید فعالیت انفاقی نمود.

فرجام سخن:به گاهی و جایگاهی که انسان، به نوعدوستی و مزایا و محاسن رفع حوائج مردمان نیک اندیش استان کهگیلویه و بویراحمد، می اندیشد ناخودآگاه این مصراع در یادش مرور می شود:” آنچه خوبان همه دارند تو یکجا داری! ” تویی که به فکر همنوع، همسایه و همشهری خویش هستی.

بقلم رامین چرومی

Visits: 0