چرومی؛بارگاه مطهر حضرت بی بی حکیمه ، میزبان طرح نوروزی آرامش بهاری/ برگزاری ویژه مراسم تحویل سال نو در حرم مطهر
چرومی؛بارگاه مطهر حضرت بی بی حکیمه ، میزبان طرح نوروزی آرامش بهاری/ برگزاری ویژه مراسم تحویل سال نو در حرم مطهر

رامین چرومی روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد: طرح نوروزی آرامش بهاری به میزبانی بقعه متبرکه امامزاده بی بی حکیمه سلام الله علیها خواهر امام رضا علیه السلام از بیست و پنجم اسفند ماه در این حرم مطهر اجرا می شود.

به گزاش پایگاه خبری شباویز ، رامین چرومی روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: طرح نوروزی آرامش بهاری از بیست و پنجم اسفند ماه در بقعه متبرکه امامزاده بی بی حکیمه سلام الله علیها دختر بلافصل امام موسی کاظم علیه السلام در شهرستان گچساران استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار می شود و این بارگاه مطهر در قالب این طرح نوروزی میزبان خیل زائران نوروزی می باشد.

روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: برپایی خیمه معرفت ، مراسم تحویل سال نو ، غبارروبی حرم مطهر ، برگزاری دعای ندبه در اولین صبح جمعه سال ۱۴۰۲،محفل انس با قرآن کریم، برپایی نمازهای یومیه از جمله برنامه هایی هست که در این حرم مطهر برگزار می شود.

چرومی گفت: با توجه به تقارن طرح نوروزی آرامش بهاری با ماه بزرگ میهمانی خدا ، ان شاالله طرح نوروزی آرامش بهاری و طرح ضیافت الهی بصورت همزمان در این بارگاه منور برگزار می شود.

روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد گفت در قالب خیمه معرفت ، غرفه کودک و نوجوان حرم مطهر حضرت بی بی حکیمه سلام الله علیها به مانند سالهای قبل فعال بوده و با برنامه های متنوع فرهنگی و قرآنی پذیرای کودکان و نوجوانان می باشد .

چرومی گفت: از مهمترین نیازهای امروز در حرم مطهر حضرت بی بی حکیمه(س) شهرستان گچساران، کمک واقفین و خیرین برای ساخت زائر سرای حرم مطهر و تکمیل زیرساخت‌های عمرانی مورد نیاز زائران در این بارگاه منور است.

روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد، تصریح کرد: وجود بقعه متبرکه حضرت بی‌بی حکیمه(س) دختر امام موسی کاظم(ع) در دهستانی به همین نام و وجود هشت بقعه متبرکه در این دهستان، پتانسیل عظیمی برای تبدیل شدن به منطقه هدف گردشگری مذهبی و فرهنگی را دارا است.

«حضرت بی‌بی حکیمه(س)، نگین جنوب ایران»

مرقد مطهر امام زاده حضرت بی‌بی حکیمه(س) یکی از زیارتگاه‌های معروف جنوب کشور در حدود یک کیلومتری سمت شرقی روستای بی‌بی حکیمه(س) واقع در دهستانی مزین به همین نام از توابع شهرستان گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است. این بقعه منوره، در دامان کوه زرد (زردکوه) و تنگه بزرگ و طولانی در فاصله هشتاد کیلومتری جنوب غربی دوگنبدان (مرکز شهرستان گچساران) قرار دارد.

آستانه نورانی این امام‌زاده واجب التکریم، کانون معرفت زائرانی است که از سرتاسر کشور، به ویژه استان‌های هم جوار، کشورهای حوزه خلیج فارس و شیعه نشین از جمله کویت، قطر، بحرین، امارات و دیگر کشورهای عربی از قبیل لبنان، عراق، سوریه و عربستان، از سده‌های پیشین تاکنون با رایحه دوستی اهل بیت(ع) و با توشه‌ای از معرفت، به زیارت و سیاحت این معصوم‌زاده می‌آیند.

این امام زاده بزرگوار، دختر باب‌الحوائج امام موسی کاظم(ع) و خواهر پیشوای هشتم شیعیان، امام رضا(ع) می‌باشد. این میزبان با کرامت، مرهم دل‌های دردمند و زائران شیفته‌ای است که از اقصی نقاط ایران اسلامی و حتی کشورهای عربی و ساحل نشینان خلیج فارس، مقصد تبلور اعتقادی این دلدادگان می‌باشد. در تمام فصول سال و به ویژه ایام نوروز و اعیاد اسلامی، هزاران زائر با قصد قرب الهی، اظهار مودت و توسل به ساحت مقدس این معصوم زاده می‌جویند. این بقعه متبرکه با کد تفضیلی ۳۰۰۰۸۳۵۱۰۰۰۰۰۰ در سامانه جامع بانک مدیریت اطلاعات موقوفات و بقاع متبرکه سازمان اوقاف و امور خیریه ثبت شده است.

بارگاه مطهر امام زاده بی‌بی حکیمه(س) در حد فاصل بندر گناوه و شهر دوگنبدان، در فضایی تقریباً دایره شکل، بنا شده است. در ابتدا فضایی باز و طبیعی بوده که در دل غاری کوهستانی و صعب‌العبور، آستانه جان دلدادگانی است که در عمق دریای معرفت، غرق شناخت و اندیشه می‌شوند. شکل این مکان منحصر به فرد با حفظ نمای طبیعی آن سنگ تراشی شده و با علم معماری نوین، مستحکم و زبره کاری سیمانی شده است.

آرامگاه این بانوی علوی در نقطه مرکز دایره قرار نگرفته و به سوی شمال میل نموده است. در جوار این مکان روحانی، مزار دیگری، چشم نواز زائران قرار گرفته است که بر اساس روایات معتبر محلی متعلق به بی‌بی گل‌خاتون(س) کنیز با وفا و نجیب بی‌بی حکیمه(س) می‌باشد.

Visits: 0