پروازهای فرودگاه یاسوج ۳۳ درصد افزایش یافت
پروازهای فرودگاه یاسوج ۳۳ درصد افزایش یافت
فرودگاه به اصطلاح بین المللی شهر یاسوج آن قدر با کش و قوس ها و چالش ها و اما و اگرها های افزایش پروازها به ویژه ظرف ۲ سال گذشته مواجه بوده که هم اینک و با اینکه مدیر این فرودگاه اذعان کرده که پروازها در فروردین ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه پارسال ۳۳ درصد رشد داشته اما هضم این موضوع تا حدودی سخت و ثقیل به نظر می رسد.

به گزارش پایگاه خبری شباویز به نقل از ایرنا،هم اینک، بیشتر حمل و نقل کالا و مسافر در کهگیلویه و بویراحمد از طریق جاده انجام می شود و آنچنان که باید حمل و نقل توسط فرودگاه انجام نمی گیرد و تنها پروازهای این فرودگاه به یک شهر کشور یعنی تهران است.

عنایت انصاری فرد روز یکشنبه اظهار کرد: ۲۴ سورتی پرواز، یک هزار و ۴۸ نفر اعزام و پذیرش مسافر و ۱۲ هزار و ۴٣٣ کیلوگرم در این فرودگاه فرودین ماه امسال انجام گرفته است.

وی افزود: امید است در سال جاری با حمایت و پیگیریهای مدیران ارشد استان افزایش پروازها در مسیر تهران و ایجاد مسیرهای جدید رشد و ارتقا بیشتری را رقم بزنیم.

مدیر فرودگاه یاسوج تصریح کرد: همچنین در سال گذشته تعداد ۲۵۱ پرواز انجام شده و تعداد ۱۸ هزار و ۵۴۰ مسافر اعزام و پذیرش و افزون بر ۱۵۴ هزار و ٢١٧ کیلوگرم بار جابجا شده است.

انصاری فرد تاکید کرد: پروازها توسط شرکت هواپیمایی ماهان و در مسیر تهران یاسوج تهران بوده است.

وی ادامه داد: در سال گذشته با اعتباری افزون بر۳۳۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران عملیات توسعه و بهسازی در امور عملیات هوانوردی و عملیات فرودگاهی و امور امنیتی در فرودگاه یاسوج هزینه شده است.

مدیر فرودگاه یاسوج ابراز کرد: مهمترین پروژه ها عبارتند از توسعه و بهسازی ساختمان ایمنی و آتش نشانی، خرید دستگاه های چیلر ٢٨٠ تنی و هواساز و احداث ساختمانهای مربوطه و نصب آنها بمنظور ایجاد هوای خنک درسالن ترمینال برای رفاه حال مسافران، بهسازی ساختمانهای سپاه حفاظت و پلیس، خرید ونصب دوربین های مداربسته در ایرساید و لندساید و نصب راهبند ضد تروریستی و دستگاه اکسس کنترل بمنظور افزایش ضریب امنیتی است.

انصاری فرد گفت: طبق مقررات و دستور معاونت محترم وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل محترم شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران مدیران فرودگاه موظفند زیرساختها و امکانات و تجهیزات لازم را در فرودگاهها مهیا کنند و برقراری پرواز پس از درخواست و مطالبه مردم بایستی توسط مدیران ارشد استانی اقدام شود.

وی تاکید کرد: در فرودگاه یاسوج همه امکانات و زیر ساختها و تجهیزات برای برقراری پروازهای داخلی و بین المللی مهیا است.

کهگیلویه وبویراحمد به عنوان کریدورشمال به جنوب شناخته می شود ودارای قابلیت های بی نظیری است امااین استان محروم فاقد یک متر خط ریلی است البته وجود فرودگاه یاسوج در قلب مرکز استان رامی توان علاجی براین درد محرومیت در بخش حمل ونقل دانست اماپروازهای این فرودگاه روزانه نیست و متولیان امر کمر همت برای برقراری هر روزیک پرواز در فرودگاه بسته اند.

مسئولان استانی معتقد هستند که فرودگاه یاسوج بعد از فرودگاه شهرکرد مرتفع‌ترین فرودگاه کشور است با این تفاوت که فرودگاه شهرکرد در منطقه مسطح قرار دارد در حالی که فرودگاه یاسوج در کاسه قرار گرفته است و این شرایط را برای نشست و برخاست هواپیما خاص می‌کند.

مشکل کهگیلویه و بویراحمد در آن است که به دلیل موقعیت کوهستانی بودن منطقه و همچنین نبودن زیرساختهای اساسی حمل و نقل از گذشته در میان کوههای سربه فلک کشیده زاگرس گرفتار شده است.

هم اینک، بیشتر حمل و نقل کالا و مسافر در کهگیلویه و بویراحمد از طریق جاده انجام می شود و آنچنان که باید حمل و نقل توسط فرودگاه انجام نمی گیرد و تنها پروازهای این فرودگاه به یک شهر کشور یعنی تهران است.

این در حالی است که مجوز برقراری پروازهای بین المللی به فرودگاه یاسوج در مهرماه ۱۴۰۰در سفر رئیس جمهور به کهگیلویه و بویراحمد تصویب شد و در بهمن ماه ۱۴۰۰ فرودگاه یاسوج به مرز هوایی ارتقا پیدا کرد، طبق اعلام متولیان فرودگاه یاسوج تمامی امکانات، تجهیزات و زیرساخت‌های لازم برای ارائه خدمات مطلوب به مردم و مسافران در فرودگاه یاسوج فراهم شده است و هم‌اکنون این فرودگاه برای برقراری پروازهای بین‌المللی آمادگی دارد اما هیچگونه پرواز بین المللی تاکنون نداشته است.

این در حالی است که مجوز برقراری پروازهای بین المللی به فرودگاه یاسوج در مهرماه ۱۴۰۰در سفر رئیس جمهور به کهگیلویه و بویراحمد تصویب شد و در بهمن ماه ۱۴۰۰ فرودگاه یاسوج به مرز هوایی ارتقا پیدا کرد، طبق اعلام متولیان فرودگاه یاسوج تمامی امکانات، تجهیزات و زیرساخت‌های لازم برای ارائه خدمات مطلوب به مردم و مسافران در فرودگاه یاسوج فراهم شده است و هم‌اکنون این فرودگاه برای برقراری پروازهای بین‌المللی آمادگی دارد اما هیچگونه پرواز بین المللی تاکنون نداشته است.

ساخت فرودگاه یاسوج از جمله مصوبه‌های سفر خرداد ماه سال ۷۳ رهبر معظم انقلاب به استان کهگیلویه و بویراحمد بود.

در سال ۹۳ فرودگاه یاسوج یکی از محدودترین باندهای فرودگاهی کشور را داشت. طول باند آن ۲۶۰۰ متر و pcn(میزان فشردگی آسفالت در واحد متر مربع) آن نیز پایین بود.

ظرف ۳۰ ماه بزرگترین پروژه عملیات خاکی کشور و استان با حجم یک میلیون و ۳۰۰ هزار متر مکعب در این فرودگاه انجام شد.

باند فرودگاه از ۲۶ به ۴۶ و طول باند نیز از ۲۶۰۰ متر به ۳۲۰۰ متر ارتقا یافت تا یکی از با کیفیت ترین باندهای فرودگاهی کشور در استان کهگیلویه و بویراحمد ساخته شود.

یکی از مصوبه های مهم سفر دور دوم رئیس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد افزایش تعداد پروازهای فرودگاه یاسوج در هفت روز هفته بوده است که طبق اعلام مدیریت فرودگاه یاسوج این مهم تا حدود زیادی محقق شده است.

روشنایی باند فرودگاه یاسوج نیز کامل شد و در شرایط مه و شب نیز می‌تواند پرواز داشته باشد یعنی فرودگاه یاسوج شرایط لازم برای انجام پرواز در شب را دارد.

فرودگاه یاسوج اکنون به گفته مدیر فرودگاه، کارشناسان هوانوردی و استاندار کهگیلویه و بویراحمد هیچ مشکل و مانعی برای افزایش پروازهای پروازهای مسافری تهران یاسوج و برعکس و دیگر شهرهای کشور ندارد.

Visits: 1