مصوبه بنزین زیر تیغ مجلس؛ از ابهام قانونی تا فشار معیشتی
مصوبه بنزین زیر تیغ مجلس؛ از ابهام قانونی تا فشار معیشتی
مصوبه جدید دولت برای تغییر نرخ و نحوه توزیع بنزین در مجلس با واکنش‌های شدید نمایندگان مواجه شد. آنها تأکید کردند که مصوبه نه تنها با برنامه هفتم توسعه مغایرت دارد، بلکه باعث افزایش فشار معیشتی بر مردم، تقویت قاچاق سوخت و ناترازی بازار خودرو می‌شود. نمایندگان خواستار توقف اجرای این مصوبه، شفاف‌سازی درباره مسئولیت‌پذیری دولت و اتخاذ سیاست‌های غیرقیمتی برای اصلاح ناترازی سوخت شدند.

به گزارش پایگاه خبری شباویز به نقل از خبر گزاری فارس،در پی اعلام مصوبه جدید دولت درباره سازوکار بنزین، موجی گسترده از انتقادات در صحن مجلس برخاسته است.طبق این مصوبه، نرخ سوم بنزین پنج هزار تومان تعیین شد و از نیمه آذر ۱۴۰۴ برخی خودروهای دولتی و خودروهای خاص سهمیه‌های نرخ اول و دوم را از دست می‌دهند و تنها می‌توانند با نرخ سوم سوخت‌گیری کنند. همچنین مقرر شده قیمت و سهمیه این نرخ سوم هر فصل توسط کارگروه دولتی بازنگری و اعلام شود.

در پی اعلام مصوبه جدید دولت درباره سازوکار بنزین، موجی گسترده از انتقادات در صحن مجلس برخاسته است؛ نمایندگان از طیف‌های مختلف، این تصمیم را مغایر قانون، فاقد پشتوانه کارشناسی و عاملی برای تشدید فشار اقتصادی بر مردم می‌دانند.

از ابهام در انطباق مصوبه با برنامه هفتم گرفته تا نگرانی از تورم، افزایش قاچاق، بی‌عدالتی در سهمیه‌بندی و فقدان شفافیت در مدیریت ناترازی سوخت، تقریباً هیچ بخش از سیاست جدید بنزینی دولت بدون انتقاد نمانده و مجلس صریحاً خواستار توقف اجرای آن شده است.

ابهام در مصوبه بنزینی؛ لزوم بررسی فوری در کمیته انطباق حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده شاهین‌شهر، میمه و برخوار در مجلس خواستار بررسی فوری مصوبه جدید سوخت در کمیته انطباق شد و تأکید کرد: اجرای نیمه دوم سال نباید مغایر برنامه هفتم یا موجب هزینه‌های بی‌جهت برای مردم شود؛ این تصمیم باید دوباره بررسی شود تا با قانون برنامه هفتم مغایرت نداشته باشد.

در قانون برنامه هفتم تکلیف نحوه اصلاح وضعیت بنزین و سوخت مشخص شده، وجود اشکالات احتمالی و ابهام در مصوبه، به‌ویژه درباره خودروهای جدید، می‌تواند آثار روانی منفی بر جامعه داشته باشد. در پاسخ به این تذکر نیز حاجی‌بابایی، نایب‌رئیس مجلس (که ریاست صحن را برعهده داشت) اعلام کرد: مصوبات هیئت دولت پس از تصویب برای بررسی انطباق با قانون به کمیته مربوطه ارسال می‌شود.

چرا هیچ‌کس در دولت گرانی بنزین را گردن نمی‌گیرد؟

مالک شریعتی، نماینده تهران با بیان اینکه در دولت هیچ‌کس اعم از وزیر نفت رئیس سازمان بهینه‌سازی و برنامه‌وبودجه مسئولیت این مصوبه را نمی‌پذیرند؛ تصریح کرد: مصوبه فعلی نه قاچاق را کاهش می‌دهد و نه مصرف را کم می‌کند و تنها منجر به افزایش درآمدی کوتاه‌مدت برای سازمان برنامه‌وبودجه خواهد شد. دولت نیز به تکالیف قانونی و سیاست‌های غیرقیمتی بی‌توجهی می‌کند، در صدر مصوبه نوشته به‌منظور کاهش واردات و استفاده از کارت شخصی چنین مصوبه‌ای صورت پذیرفت، اما این تصمیمات را بی‌فایده و پرهزینه می‌داند. عضو کمیسیون انرژی مجلس همچنین به اشکالات مصوبه درباره خودروهای نو شماره، سهمیه خودروهای دوگانه‌سوز و نادیده گرفته شدن خودروهای کار اشاره کرده و این موارد را خلاف عدالت و بدون پشتوانه کارشناسی می‌داند.

وقتی ماشین را پنج برابر گران‌تر می‌فروشید منت بنزین را نگذارید

حجت‌الاسلام جواد نیک‌بین نماینده کاشمر در مجلس بیان کرد: خواهش می‌کنم بر مردم منت نگذاریم. نگوییم بنزین را ارزان می‌دهیم. وقتی یک خودرویی که قیمت جهانی آن ۶ تا ۱۰ هزار دلار است، در کشور با قیمت ۳۰ تا ۵۰ هزار دلار فروخته می‌شود، مردم در واقع پول رهن خودرو را می‌پردازند. اگر تفاوت قیمت جهانی تا قیمت داخلی را محاسبه کنیم، سهم هر لیتر بنزین برای مردم بیش از ۱۸۰ هزار تومان تمام می‌شود؛ پس ادعای ارزانی بنزین درست نیست.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تصریح کرد: افزایش قیمت بنزین نه جلوی قاچاق را می‌گیرد، نه واردات را کاهش می‌دهد؛ بلکه قاچاق را افزایش می‌دهد و موج جدید تورم به بازار تزریق می‌کند و مردم بیش از همه آسیب می‌بینند. .ز رئیس‌جمهور، تقاضا داریم جلوی این مصوبه را بگیرند. شما وعده داده‌اید بنزین گران نخواهد شد؛ بر وعده خود بایستید.

کسری بودجه از طریق گرانی بنزین رفع نمی‌شود

رسول بخشی دستجردی، نماینده اصفهان با تاکید بر اینکه راه‌حل این مسئله گران‌کردن قیمت بنزین، گاز و غیره نیست؛ گفت: هرچند قیمت بنزین چند سال است که متناسب با نرخ تورم بالا نرفته اما مشکل کسری بودجه دولت از این طریق برطرف نمی‌شود. کاهش نرخ سود بانکیمهم ترینن راهکار است. دولت نباید آتش تورم را تشدید کند.

به جای گرانی بنزین، درِ لَگن(خودرو)سازان را تخته کنید

عبدالحکیم آق‌کرکالی نماینده گنبدکاووس در مجلس خطاب به رئیس جمهور گفت: درِ لگن سازانی را که تحت عنوان خودروساز معرفی می‌شوند تخته کنید. خودروهایی که می‌سازند نه کیفیت دارد، نه ایمنی، و بیشترین مصرف سوخت را در دنیا به خود اختصاص داده‌اند. صرفه‌جویی سوخت را از مبدأ کنترل کنید.

چرا هر دولتی که پای‌کار می‌آید حریف خودروسازان نیست؟ مردم حاضرند بنزین کمتری مصرف کنند، حاضرند بنزین را به قیمت جهانی بپردازند، اما انتظار دارند خودروهای باکیفیت دنیا را در همین کشور به قیمت دنیا سوار شوند.

مجلس طرفدار نرخ فعلی بنزین

علی بابایی کارنامی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس تأکید کرد: سنجش بنزین با دلار منطقی نیست آیا درآمد مردم به دلار است که شما بنزین را به دلار محاسبه می‌کنید و آن را منت بر مردم ایران می‌گذارید؟ چه خدمتی به مردم شده که اکنون یک‌شبه انتظار افزایش قیمت وجود دارد؟ نماینده ساری در مجلس در ادامه با اشاره به تکالیف اجرا نشده برنامه هفتم توسعه، از جمله بازرسی‌ها، عدالت در نیروی انسانی، توجه به بازنشستگان و اجرای صحیح کالابرگ الکترونیکی، از دولت پرسید: چرا قبل از انجام این موارد به افزایش قیمت بنزین فکر می‌کند؟ احساس نباید بر تصمیم‌گیری‌ها غلبه کند؛ منطق باید حاکم باشد، مجلس طرفدار توقف اجرای طرح افزایش نرخ بنزین و ادامه توزیع آن با نرخ فعلی است.

مگر دستمزد با تورم بالا می‌رود که بنزین را گران کردید؟علی‌اصغر باقرزاده، نماینده بابلسر در مجلس در تذکر به رئیس‌جمهور و هیئت دولت عنوان کرد: آیا حقوق دستمزد کارمندان و کارگران با افزایش تورم، متناسب با آن بالا رفته است که شما افزایش قیمت بنزین دادید و آیا این قانون مطابق با قانون اساسی بوده و عدالت رعایت شده و حمایت از اقشار حمایت‌پذیر در آن دیده شده؟ همچنین در مورد ماشین‌های نو که شامل حال این قانون نمی‌شود، با چه منطقی تصمیم گرفته شده و در ضمن حتماً باید این مصوبه به مجلس آورده شود. چرا ابتدا قبل از افزایش قیمت بنزین، مصوبه مجلس و قانون برنامه هفتم در مورد بهره‌وری در مورد بنزین را اجرا نکردید

.پیامد گران‌کردن بنزین: گردن‌کلفتی پول‌دارها و کمرشکنی مستضعفان

سید مرتضی محمودی در تذکر شفاهی خود نسبت به پیامدهای اجتماعی افزایش قیمت بنزین هشدار داد و گفت: گران‌کردن بنزین، گردن پول‌دارها و ثروتمندان را کلفت‌تر می‌کند و کمر مردم مستضعف را می‌شکند. پیش از هرگونه تصمیم برای گران‌سازی بنزین، دولت باید شفاف‌سازی کند که چه کسانی مانع انتقال سهمیه سوخت به کارت‌بانکی و کد ملی شده‌اند و ابتدا همین مشکلات را حل کند.سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور شوراهای مجلس ضمن پخش وعده‌های انتخاباتی پزشکیان مبنی بر ثابت ماندن قیمت بنزین، اظهار داشت: قاچاق گسترده و حساب شده سوخت توسط چه کسایی هدایت می‌شود. باید با این موارد برخورد کنید. از طرفی باید مشخص شود که چه کسی در مقابل واردات خودروهای باکیفیت و مصرف پایین ایستاده است.

دولت به جای گران‌سازی، بنزین و گازوئیل را ملی کند

هادی هاشمی‌نیا، نماینده خرم‌آباد با انتقاد از سیاست‌های فعلی در حوزه سوخت اعلام کرد: دولت باید بنزین و گازوئیل را ملی کند. امروز این سوخت‌ها به‌طور کامل ملی نیستند. قانون بودجه زیر پا گذاشته شد و قیمت بنزین افزایش یافت. ما زمانی می‌توانیم ادعا کنیم که بنزین و گازوئیل ملی است که به هر فرد ایرانی با کد ملی یا سرپرست خانوار، روزانه سهمیه مشخص اختصاص یابد و امکان انتقال سهمیه از طریق اپلیکیشن و بازار مجازی فراهم شود. دولت نقش مدیریتی داشته باشد، جایگاه‌ها مجاز به دریافت کارمزد رقابتی باشند و سقف قیمت در بورس کالا کنترل شود تا عدالت اجتماعی برقرار گردد.

در اتاق شیشه‌ای تصمیم به گرانی بنزین گرفتن

محمد رشیدی، نماینده کرمانشاه در تذکر شفاهی خود با انتقاد از وضعیت معیشتی، سیاست‌های اقتصادی و نحوه اجرای کالابرگ الکترونیکی گفت: شما ۵۰۰ هزار تومان یارانه ملت را در قالب کالابرگ الکترونیکی به آن‌ها می‌دهید؛ آیا ۱۱ قلم کالای سفره مردم با ۵۰۰ هزار تومان تأمین می‌شود؟ در اتاق شیشه‌ای از واقعیت زندگی مردم بی‌اطلاعی‌اید. وی تصمیم دولت درباره بنزین را «غلط» خواند و افزود: شما ماشینی که ۱۴ یا ۱۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر مصرف می‌کند به مردم داده‌اید، بعد می‌خواهید بنزین را هم گران کنید؟ به‌جای آن اجازه واردات خودروهای کم‌مصرف و هیبریدی بدهید. مجلس در برابر این سیاست‌ها خواهد ایستاد.

راه‌حل ناترازی سوخت؛ سیاست‌های غیرقیمتی

ابراهیم رضایی نماینده دشتستان در مجلس شورای اسلامی، در صفحه فارس تعاملی خود نوشت: دولت می‌بایست مشکل ناترازی سوخت را از طریق روش‌های غیرقیمتی از جمله واردات خودروهای باکیفیت، توسعه پالایشگاه‌ها و جلوگیری از قاچاق سوخت حل کند. اینکه تا مشکل ناترازی سوخت در کشور به وجود بیاید و دولت هم به فکر حل آن با آسان‌ترین راه یعنی افزایش نرخ سوخت و فشار بیشتر به مردم باشد، اشتباه است.

بازدیدها: 4