عباس نصیرالاسلامی ؛ گزارش جامع از فعالیت های فرهنگی و مذهبی در حرم مطهر حضرت بی بی حکیمه سلام الله علیها
عباس نصیرالاسلامی ؛ گزارش جامع از فعالیت های فرهنگی و مذهبی در حرم مطهر حضرت بی بی حکیمه سلام الله علیها
مرقد مطهر امام زاده حضرت بی‌بی حکیمه سلام الله علیها یکی از بقاع متبرکه معروف جنوب کشور در حدود یک کیلومتری سمت شرقی روستای بی‌بی حکیمه سلام الله علیها واقع در دهستانی مزین به همین نام از توابع شهرستان گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است. این بقعه منوره، در دامان کوه زرد (زردکوه) و تنگه بزرگ و طولانی در فاصله هشتاد کیلومتری جنوب غربی دوگنبدان (مرکز شهرستان گچساران) قرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری شباویز، مرقد مطهر امام زاده حضرت بی‌بی حکیمه سلام الله علیها یکی از بقاع متبرکه معروف جنوب کشور در حدود یک کیلومتری سمت شرقی روستای بی‌بی حکیمه سلام الله علیها واقع در دهستانی مزین به همین نام از توابع شهرستان گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است. این بقعه منوره، در دامان کوه زرد (زردکوه) و تنگه بزرگ و طولانی در فاصله هشتاد کیلومتری جنوب غربی دوگنبدان (مرکز شهرستان گچساران) قرار دارد.مرقد مطهر امام زاده حضرت بی‌بی حکیمه سلام الله علیها یکی از بقاع متبرکه معروف جنوب کشور در حدود یک کیلومتری سمت شرقی روستای بی‌بی حکیمه سلام الله علیها واقع در دهستانی مزین به همین نام از توابع شهرستان گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است. این بقعه منوره، در دامان کوه زرد (زردکوه) و تنگه بزرگ و طولانی در فاصله هشتاد کیلومتری جنوب غربی دوگنبدان (مرکز شهرستان گچساران) قرار دارد.


آستانه نورانی این امام‌زاده واجب التکریم، کانون معرفت زائرانی است که از سرتاسر کشور، به ویژه استان‌های هم جوار، کشورهای حوزه خلیج فارس و شیعه نشین از جمله کویت، قطر، بحرین، امارات و دیگر کشورهای عربی از قبیل لبنان، عراق، سوریه و عربستان، از سده‌های پیشین تاکنون با رایحه دوستی اهل بیت علیهم السلام و با توشه‌ای از معرفت، به زیارت و سیاحت این معصوم‌زاده می‌آیند.


این امام زاده بزرگوار، دختر باب‌الحوائج امام موسی کاظم علیه السلام و خواهر پیشوای هشتم شیعیان، امام رضا علیه السلام می‌باشد. این میزبان با کرامت، مرهم دل‌های دردمند و زائران شیفته‌ای است که از اقصی نقاط ایران اسلامی و حتی کشورهای عربی و ساحل نشینان خلیج فارس، مقصد تبلور اعتقادی این دلدادگان می‌باشد. در تمام فصول سال و به ویژه ایام نوروز و اعیاد اسلامی، هزاران زائر با قصد قرب الهی، اظهار مودت و توسل به ساحت مقدس این معصوم زاده می‌جویند. این بقعه متبرکه با کد تفضیلی ۳۰۰۰۸۳۵۱۰۰۰۰۰۰ در سامانه جامع بانک مدیریت اطلاعات موقوفات و بقاع متبرکه سازمان اوقاف و امور خیریه ثبت شده است.

آشنایی با برنامه‌های فرهنگی – مذهبی حرم مطهر
حجت‌الاسلام عباس نصیرالاسلامی مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: قبل از شیوع بیماری کرونا و ایجاد محدودیت در اجرای برنامه های مختلف فرهنگی مذهبی، طرح نشاط معنوی در ایام تابستان، برگزاری سوگواره بصیرت عاشورایی ویژه ماه محرم و صفر، برگزاری طرح نوروزی آرامش بهاری در ایام نوروز، برگزاری طرح یاس نبوی ویژه شهادت فاطمه زهرا سلام الله علیها، برنامه‌های دهه کرامت و ولایت، اجرای طرح خیمه‌های معرفت با حضور روحانیان اعزامی از قم ویژه ایام نوروز و همکاری با کاروان‌های پیاده روی عازم به حرم مطهر از شهرستان‌های مختلف را از جمله برنامه‌های فرهنگی اجرایی در حرم مطهر بی‌بی حکیمه سلام الله علیها بود.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد همکاری فعال با نشریات استانی و محلی جهت معرفی حرم مطهر، همکاری فعال با وب‌سایت‌های استانی و محلی جهت معرفی حرم مطهر، راه اندازی مرکز فرهنگی و قرآنی حرم مطهر(مرکز افق)، ‌راه اندازی دفتر پاسخگویی به مسائل شرعی، چاپ ویژه نامه به مناسبت‌های مختلف در طول سال، اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی ـ مذهبی را از دیگر برنامه‌های فرهنگی اجرایی در این حرم مطهر عنوان کرد.

نصیرالاسلامی افزود : یکی از شاخص ترین برنامه های فرهنگی برگزار شده در چند سال اخیر برگزاری کنگره ملی حرم مطهر حضرت بی بی حکیمه سلام الله علیها می باشد.

طرح نوروزی آرامش بهاری

حجت‌الاسلام عباس نصیرالاسلامی گفت: طرح نوروزی آرامش بهاری با هدف ارائه خدمات به زائران بقاع متبرکه، چند سالی است که در بقاع متبرکه شاخص استان کهگیلویه و بویراحمد از جمله حرم مطهر حضرت بی بی حکیمه سلام الله علیها دختر بلافصل امام موسی کاظم علیه السلام در شهرستان گچساران برگزار می شود.نصیرالاسلامی بیان کرد: با توجه به حضور مسافران از اقصی نقاط کشور، این طرح در حرم مطهر امامزاده بی بی حکیمه(س) مورد استقبال بسیاری از زائران قرار گرفته است.مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: به دلیل تعداد بسیار زیاد حضور کودکان و نوجوانان در طول تعطیلات نوروزی در این بارگاه نورانی در دو نوبت صبح و عصر چندین کلاس برای کودکان در طرح نوروزی آرامش بهاری در سالهای قبل برگزار می شد و ان شاالله بعد از بین رفتن بیماری کرونا در سالهای آتی نیز مجدداً برگزار خواهد شد و در این دو سال اخیر به علت شیوع ویروس کرونا این برنامه و بسیاری از برنامه های مختلف فرهنگی و اجتماعی دیگر برگزار نشده است.عباس نصیرالاسلامی اضافه کرد: در طرح نوروزی آرامش بهاری، کلاس‌های روخوانی قرآن کریم، نقاشی، عفاف و حجاب و قصه گویی به کودکان آموزش داده می شد.

برگزاری آئین غبارروبی حرم مطهر

رامین چرومی روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: آئین غبارروبی حرم مطهر حضرت بی بی حکیمه سلام الله علیها به طور منظم در طول سال با حضور جمعی از عاشقان اهل بیت علیهم السلام، خادمین و هیأت امنا حرم مطهر و جمعی از مسئولان شهرستانی و استانی اوقاف و امور خیریه برگزار می شود که این غباروبی ها در این مدت اخیر با توجه به شیوع ویروس کرونا با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی برگزار شده است.

گردشگری مذهبی

وجود بقعه متبرکه حضرت بی‌بی حکیمه سلام الله علیها دختر امام موسی کاظم علیه السلام در دهستانی به همین نام و وجود هشت بقعه متبرکه در این دهستان، پتانسیل عظیمی برای تبدیل شدن به منطقه هدف گردشگری مذهبی و فرهنگی را دارا می‌باشد. بی‌گمان این حرم مطهر میزبان مهربانی است که ترنم زلال گنبدش محرم دل‌های درد مند گردشگرانی است که به قصد زیارت و سیاحت، این منطقه گردشگری را مقصد تبلور اعتقادشان می‌دانند.

حرم مطهر در سالهای اخیر و قبل از شیوع ویروس کرونا به ویژه در ایام نوروز میزبان زائران فراوانی است. دلدادگانی که از اقصی نقاط کشور و حتی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به این مکان مقدس می‌آیند تا به طراوت جسم و روح دست یابند.

وجود این همه جمعیت عاشق، نشان دهنده پتانسیل عظیم و بالقوه‌ای است که این مکان و معنوی در تبدیل شده به قطب جدید و بزرگ گردشگری مذهبی در جنوب کشور داراست.

این آستانه معنوی علاوه بر اینکه راهگشای علاقمندان خود می‌باشد ؛در تمام ایام سال منابع مالی فراوانی را جذب می‌نماید که در جهت توسعه آستانه هزینه می‌گردد. هجوم بسیار بالای دلدادگان به این مکان مذهبی نیازمند بسترهای رفاهی ـ خدماتی می‌باشد که متولیان در این جهت اقدام به ساخت و ایجاد معماری نو در حرم مطهر نموده اند.

هر چند امکانات رفاهی ـ زیارتی را در ساخت معماری جدید پیش بینی نموده که می‌توان به زائر سرا، ساختمان رفاهی، امکانات بهداشتی، پارکینگ اردوگاه و بازگشایی حرم و… اشاره کرد اما هنوز مشکلاتی وجود دارد که با مرتفع نمودن آنها می‌توان پاسخگوی خدمات رفاهی سیل عظیم گردشگران به این منطقه فرهنگی ـ مذهبی بود.

گردشگری سلامت
وجود چشمه‌های آب گرم و آب شیرین در جوار حرم مطهر حضرت بی‌بی حکیمه سلام الله علیها خود از قابلیت‌هایی است که با برنامه ریزی‌های آتی و بررسی‌های علمی به وجود این پدیده نادر وعلل وقوع این جلوه طبیعی پی برد.
علاقمندان و گردشگرانی که به سیاحت حرم می‌روند به طور یقین نگاهی هم به چشمه‌های آب گرم این حرم می‌اندازند؛ چشمه‌های آب گرمی که سرشار از بوی گوگرد می‌باشد. گردشگران برای درمان بیماریهای پوستی ومفاصل، تنی به آب می‌زنند.
این چشمه‌های آب گرم دارای بده آبی مناسبی هستند که در صورت مهار، ذخیره سازی و ایجاد بسترهای مناسب می‌تواند در فصول مختلف سال مورد بازدید گردشگران به ویژه در حوزه گردشگری سلامت قرار گیرد.
با برنامه ریزی صحیح، منطقی و علمی می‌توان این چشمه‌های آب گرم را با ساختن امکانات رفاهی ـ خدماتی مناسب در کنار آنها به قطب بزرگی از گردشگری سلامت تبدیل نمود.
با این رویکرد به نتایج مهمی دست می‌یابیم.
۱ـ رونق گردشگری سلامت در جوار حرم مطهر
۲ـ ایجاد اشتغال

روستای بی بی حکیمه در دهستان بی بی حکیمه

روستایی که به واسطه وفور جاذبه‌های طبیعی و تاریخی، فرهنگی و مذهبی می‌تواند به روستای هدف گردشگری فرهنگی ـ مذهبی تبدیل شود. سکوت و آرامش کامل، آسمان پرستاره در شب و دیگر چشم انداز‌های بدیع را می‌توان بخشی از جذابیت و زیبایی روستای بی‌بی حکیمه به شمار آورد. وجود مجموعه‌های تاریخی (شهر باستانی میشان) راه‌های باستانی جاده ابریشم و جاده شاهی در بیابان‌های پیرامون روستای بی‌بی حکیمه سلام الله علیها نیز بر این جذابیت می‌افزاید.

وجود حرم مطهر خواهر امام رضا علیه السلام در جوار این روستا، جای امنی و مناظر بسیار دلپذیری را برای گردشگران به وجود آورده است. بی‌شک وجود امکانات اقامت و استراحت از جمله کلیدی‌ترین عوامل برای توسعه امور گردشگری در هر منطقه است. در همین راستا می‌طلبد که مرکز اقامتی، با معماریی که به معماری اماکن مقدس نزدیک باشد؛ به وجود آورد تا حداقل ظرفیت پذیرش و میزبانی از صدها گردشگر را داشته باشد.

با مطالعات اولیه و امکان سنجی این روستای گردشگری مذهبی، قابلیت واگذاری به سرمایه گذار بخش خصوصی را خواهد داشت. برای ایجاد زیر ساخت‌های گردشگری در این منطقه، احداث مهمانسرای روستایی، موزه و مرکز فرهنگی و هنری، مراکز پذیرایی، محل پیک نیک و کمپینگ و محوطه‌سازی پیش بینی شود.

بنا به تعریف یونسکو، میراث معنوی: «میراث شفاهی و ناملموس، مجموعه آفرینش سنتی یک جامعه فرهنگی را شامل می‌شود که توسط یک گروه بیان می‌شود و بازتابی از انتظارات جامعه و هویت فرهنگی و اجتماعی آن است.» خود زبان، ادبیات، موسیقی، بازی‌ها، اسطوره‌ها، آیین‌ها، آداب و رسوم، صنایع دستی، معماری و دیگر هنرهای این منطقه نیز می‌تواند به عنوان میراث معنوی ماندگار مورد بازدید گردشگران قرار گیرد.

جشن زیارت – ثبت میراث معنوی

سال ۲۰۰۳ میلادی جمعی از کارشناسان فرهنگی در مقر یونسکو در پاریس، کنوانسیون میراث معنوی را برای حمایت و حفاظت از آیین‌ها و آداب و رسوم ملل مختلف بنیان گذاشتند.

ایران هم، مانند بسیاری از کشورهای جهان، برای حفاظت از میراث معنوی خود در سال ۱۳۸۴ هـ . ش به این کنواسیون پیوست تا بتوانند حمایت از آیین‌ها و آداب و رسومش را تحت نظر این سازمان ادامه دهند.

آثار معنوی روستای بی‌بی حکیمه سلام الله علیها که برای ثبت در فهرست میراث ملی و معنوی مورد توجه قرار می‌گیرند؛ عبارتنداز: سنت‌ها و نمودهای شفاهی روستا، گویش روستا، عادت‌ها و رسوم اجرایی، آیین‌ها و جشن‌های باستانی، دانش‌ها و رسوم‌های مربوط به طبیعت و کیهان مانند فنون گاه شماری، دانش طبیعی، دانش معماری و مهارت و روش‌های اجرای هنرهای سنتی و دستی.

امروزه بسیاری از گردشگران نه برای دیدار از بناها بلکه برای شرکت در مراسم و کارناوال‌ها به مقاصد مورد نظرشان سفر می‌کنند. جشن زیارت یکی از این آیین‌هاست که مردم منطقه به لحاظ موقعیت اجتماعی و اقلیمی خود با آداب و سنن خاصی آن را اجرا می‌کنند.

این آداب که در بطن تاریخ ریشه دارد و با افسانه‌ها و اسطوره‌ها گره خورده، با گذشت زمان رنگ و لعاب خاص مذهبی گرفته است. این قوم اعتقادات قلبی خود را به الهه آفرینش و امام‌زاده بیان می‌دارند. برای آن نذر و قربانی می‌کنند و جشن و سرور بر پا می‌کنند. این جشن خودجوش و مردمی به نوعی تشکر و قدردانی از الطاف الهی و ائمه اطهار علیهم السلام است.

از این گونه مراسم‌ها در گوشه و کنار کشور ما فراوان است. یکی از این مناطق روستای بی‌بی حکیمه سلام الله علیها در کهگیلویه و بویراحمد است که مسوولان بایستی در تقویت و ترویج این مراسم‌های معنوی اهتمام ورزند. در صورت ثبت این آثار معنوی در کشور و مجامع جهانی، در توسعه صنعت گردشگری اقدام و گام‌های مهمی برداشته می‌شود.

برگزاری اولین غبارروبی بقعه متبرکه امامزاده بی بی حکیمه در سال ۱۴۰۰

این غبارروبی با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی با حضور هیأت امنا و خادمین بقاع متبرکه امامزاده بی بی حکیمه (س)دختر بلافصل امام موسی کاظم علیه السلام،مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان گچساران ، معاون فرهنگی و اجتماعی، حراست و روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد در فروردین ماه سال جاری برگزار شد.

ابراهیم قاسمی رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان گچساران گفت: طرح نوروزی آرامش بهاری سال‌جاری در بقعه متبرکه حضرت بی بی حکیمه (س)بصورت مجازی و بدون حضور جمعیت با توجه به شرایط بیماری کرونا در شهرستان گچساران برگزار شد.

برگزاری مراسم تحویل سال نو در حرم مطهر حضرت بی بی حکیمه سلام الله علیها

ابراهیم قاسمی رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان گچساران گفت: مراسم تحویل سال نو در بقعه متبرکه امامزاده بی بی حکیمه سلام الله علیها شهرستان گچساران با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی برگزار شد که به علت قرمز بودن وضعیت کرونا در این شهرستان این برنامه بدون حضور زائران برگزار و بصورت مجازی پخش گردید.

ابراهیم قاسمی گفت: قسمتی از برنامه تحویل سال نو بقعه متبرکه امامزاده بی بی حکیمه (س)دختر بلافصل امام موسی کاظم علیه السلام بصورت زنده از شبکه دنا استان کهگیلویه و بویراحمد پخش گردید.

Visits: 9