گام نهایی‌ دولت برای خودکفایی در تولید شکر
گام نهایی‌ دولت برای خودکفایی در تولید شکر
پیمان حصادی، مجری طرح گیاهان قندی وزارت جهاد کشاورزی، امروز شنبه از اجرای طرحی خبر داد که کشور را در تولید شکر به «خود کفایی‌» می رساند.

به گزارش پایگاه خبری شباویز به نقل از خبرگزاری فارس، «خودکفایی در تولید شکر» سالانه مانع خروج ۶۰۰ میلیون دلار از کشور خواهد شد با این میزان ارز می‌توان ۳۰۰ هزار دستگاه تراکتور فرگوسن مدل ۲۸۵ خرید که نیاز ۱۲ سال آینده کشاورزان کشور را تأمین خواهد کرد.

در حال حاضر به استناد آمار گمرک، سالانه ۲.۲ میلیون‌ تن شکر در کشور مصرف می‌شود که ۳۰ درصد آن معادل ۶۵۰ هزار تن از واردات تامین می‌شود.

پیمان حصادی، مجری طرح گیاهان قندی وزارت جهاد کشاورزی‌، می‌گوید که «طرح کشت پاییزه» را وزارت جهاد کشاورزی کلید زده است و پیش‌بینی می‌شود در آینده نزدیک، کشور در تولید شکر خودکفا‌ شود، در این طرح، چغندر قند در فصل پاییز و با مصرف آب بسیار پایین کشت می‌شود و تولید را ۵ میلیون تن افزایش خواهد داد.

سال گذشته ۶.۷ میلیون تن چغندر توسط کشاورزان ایرانی برداشت و ‌از این محل‌ ۱.۵ میلیون تن شکر تولید شد؛ در کارخانه از هر ۷ کیلوگرم چغندر قند یک کیلوگرم شکر به دست می‌آید و با افزایش تولید چغندر قند به ۱۱.۷ میلیون تن‌ با طرح جدید دولت، ۷۰۰ هزار تن شکر به تولید کشور اضافه می‌‌شود.

Views: 2