ضرورت تکمیل پل سریز در محور یاسوج -سمیرم
ضرورت تکمیل پل سریز در محور یاسوج -سمیرم
طرح پل سریز در جاده یاسوج- سمیرم از تیرماه ۱۴۰۰ آغاز شد و اکنون ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، تکمیل این مسیر به دلیل معارضان محلی و کمبود اعتبار به کندی پیش می رفت اما اکنون موانع پیش روی این طرح یک به یک در حال برداشتن است.

به گزارش پایگاه خبری شباویز به نقل از ایرنا،محل احداث پل سریز در جاده یاسوج به اصفهان یکی از نقاط حادثه خیز و خطرناک استان است که در این سال ها شاهد بروز تصادفات و حوادث دلخراش زیادی هستیم و عبور از این مسیر را دلهره آور کرده است.

این مسیر به عنوان کریدور شمال به جنوب، بار ترافیکی بسیار زیادی را محتمل می‌شود اما آنچنان اهتمام کافی برای تکمیل این پل وجود نداشت، این پروژه بعد از سال‌ها معطلی در سفر اول دولت سیزدهم به استان جز مصوبات سفر قرار گرفت و کلنگ آن ۲۰ بهمن ماه سال ۱۴۰۱ با اعتبار اولیه ۷۷۰ میلیارد ریال به زمین زده شد.

بیش از یک دهه بود که کار مطالعاتی احداث پل در این منطقه انجام شده ولی به هر دلیلی اراده‌ی محکمی برای شروع پروژه نبود و در بلاتکلیفی به سر می برد.

طبق گفته های کارشناسان پلیس استان، دو طرف پل چهار خطه است و به طور ناگهانی باریک می شود همین باعث افزایش تصادفات و گره ترافیکی می شود و وقت زیادی از مردم و مسافران در این جاده گرفته می شود.

صدها حادثه تلخ در این مسیر پردد اما ناایمن حکایت از ضرورت توجه بیش از پیش مسئولان و متولیان امر برای ساماندهی، رفع نقاط حادثه خیز و تکمیل این جاده مهم و میانبر دارد.

مانع احداث پل سریز در کهگیلویه و بویراحمد مرتفع شد

مدیرکل راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: معارض محلی به عنوان مهمترین مانع احداث پل سریز در محور ارتباطی یاسوج به سمیرم مرتفع شد.

محمد راستا گفت: کابل فیبرنوری و لوله آب کشاورزی روستای سریز در محل کوله a۲ از جمله موانع ادامه ساخت این طرح بود که با همراهی و همکاری عوامل اثرگذار در این موضوع به تازگی مرتفع شده است.

وی تصریح کرد: هم اکنون در پنج جبهه کاری شامل حفاری شمع های کوله a۲، ساخت تیرهای بتنی، آرماتور بندی کوله a۱، تسطیح محل جدید ساخت تیرهای بتنی و جاده دسترسی به پایه p۳ در حال اجراست.

راستا بیان کرد: پل سریز در محور یاسوج به سمیرم به‌ طول۱۵۴متر ۳۰درصد پیشرفت فیزیکی در دست ساخت است.

وی عنوان کرد: این طرح که در خروجی شهر یاسوج به سمت پاتاوه واقع شده، با اعتباری ۷۳۶ میلیارد ریال آغاز که با تعدیل پروژه و شرایط تورمی حدود یکهزار میلیارد ریال برای آن سرمایه گذاری می شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: هم اکنون بخش حفاری و اجرای شمع های پل حدود ۷۰درصد، مرحله ساخت تیرهای بتنی حدود ۴۰درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

راستا ابراز اضافه کرد: تکمیل این پروژه مهم موجب تسهیل رفت و آمد در ورودی و خروجی شهر یاسوج و همچنین روانی ترافیک در این محور شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: این پل در واقع محل اتصال راه‌های مرکز استان به استان های خوزستان و اصفهان محسوب می‌شود که با هدف روان شدن ترافیک و کاهش سوانح رانندگی در این محور احداث می شود

پیمانکار پل سریز نیز گفت: با توجه به اینکه این نقطه، یکی از نقاط حادثه‌خیز استان است، انتظار داریم به موقع اعتبار به آن تزریق شود.

به گفته مسعود مولایی بعد از ده‌ها سال معطلی پل سریز بویراحمد با ۷۵۰ میلیارد ریال کلنگ‌زنی شده است.

او افزود: محور یاسوج به سمیرم به ویژه از منطقه پاتاوه تا یاسوج یکی از محورهای پرتردد استان کهگیلویه و بویراحمد می‌باشد که دارای نقاط حادثه‌خیز زیادی هم بوده و هست.

دو راهی سریز نقطه‌ای حادثه خیز و حادثه آفرین بود، سال‌ها بود که کار مطالعاتی احداث پل در این منطقه انجام شده بود ولی به هر دلیلی اراده‌ی محکمی برای شروع پروژه نبود، علاوه بر اینکه تاکنون چندین نفر و چندین خانواده در اثر پیچ خطرناک این مسیر، از بین رفتند و عزادار شدند.

اکنون عزم جدی دولت سیزدهم برای اجرای این پروژه بسان دهها پروزه دیگر معطل مانده در استان کهگیلویه و بویراحمد جزم شده است.

در این سالها افزایش طول بزرگراه ها از ۵۰ کیلومتر به ۲۵۰ کیلومتر رسیده است که رشد پنج برابری را نشان می دهد اما به علت همان عمق محرومیت ها زیرساخت های ارتباطی این استان نیازمند توجه بیشتر و جدی تر است.

استان کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی حدود ۷۲۳ هزار نفر جمعیت دارای هشت شهرستان ، ۱۷ بخش و یکهزار و ۶۷۰ روستای دارای سکنه در جنوب غربی ایران واقع شده است.

این استان با داشتن کمتر از ۱۴۰ کیلومتر بزرگراه و شرایط خاص توپوگرافی و کوهستانی یکی از استان های خطرناک در زمینه سوانح و حوادث رانندگی است.

بر اساس برآورد هزینه هر کیلومتر بهسازی و آسفالت راه های اصلی در این استان حدود دو تا سه برابر استان های کویری است.

از مجموع حدود ۶ هزار کیلومتر راه موجود در این استان بیش از چهار هزار کیلومتر آن راه های روستایی است که بیش از ۵۰ درصد آن همچنان خاکی و شوسه است.

راکد ماندن طرح های بزرگ راهسازی از جمله بزرگراه ها و ۳۰ کیلومتر ورودی شهرهای استان، ضعف توان فنی پیمانکاران و ضعف محسوس ایمنی راه ها به ویژه در محورهای اصلی از یاسوج به سمت اصفهان و بابامیدان و همچنین ضعف فرهنگ ترافیکی و رانندگی از جمله دلایل بروز تصادفات در این استان از نظر کارشناسان اعلام شده است.

بازدیدها: 1