حال خوب سازه‌های آبخیزداری فارس/پرآبی دشت‌های ممسنی و رستم
حال خوب سازه‌های آبخیزداری فارس/پرآبی دشت‌های ممسنی و رستم
بارش‌های روزهای اخیر در استان فارس نقش موثری در آبگیری ظرفیت مخازن آبخیزداری استان داشته‌اند به گونه‌ای که متولیان منابع طبیعی اعلام کرده‌اند این بارندگی‌ها موجب ذخیره‌سازی ۳۶۰ هزار مترمکعب آب در سازه‌های آبخیزداری شهرستان های ممسنی و رستم شده است.

به گزارش پایگاه خبری شباویز به نقل از ایرنا،جمع‌آوری آب باران با فناوری سامانه‌های سطوح آبگیر باران راهی مطمئن و کم هزینه برای مهار سیل و مقابله با خشکسالی است و یکی از روشهای علمی مؤثر در مدیریت آبهای سطحی و روان قبل از تبخیر حجم وسیع منابع آب بارشی، آبخیزداری است.

طبق گزارش کارشناسان آبخیزداری می‌تواند به تولید ۱۰۰ میلیارد متر مکعب منابع آبی در سال کمک کند و نیز می‌تواند به عنوان روشی برای مدیریت منابع آبی خدادادی از قبیل بارش برف، باران و تگرگ و همچنین برای جلوگیری از سیل و سیلاب باشد.

بارش‌های روزهای اخیر در استان فارس نیز نقش بسزایی در آبگیری ظرفیت مخازن آبخیزداری استان داشته‌اند.

روز گذشته رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ارسنجان از آبگیری ۸۵درصدی ظرفیت مخازن آبخیزداری این شهرستان در بارندگی‌های پنجم و ششم فروردین ماه ۱۴۰۳، خبر داد و در حال حاضر معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی فارس اعلام کرده که بارندگی‌های اخیر موجب ذخیره‌سازی ۳۶۰ هزار مترمکعب آب در سازه‌های آبخیزداری شهرستان های ممسنی و رستم در استان فارس شده است.

حسن حسنی در این باره افزود: درپی بارش‌های اخیر در بندهای آبخیزداری شهرستان‌های ممسنی و رستم ۳۶۰ هزار متر مکعب آب ذخیره و استحصال شد.

وی ادامه داد: در بارش‌های چند روز اخیر بندهای سنگی ملاتی حوزه آبخیزداری تُل مُشکی به میزان ۱۳۰ هزار متر مکعب، بند تنگ اژدها ۲۰ هزار مترمکعب وچَمگل و شوراب شهرستان ممسنی به حجم ۱۵۰ هزار متر مکعب و نیز بند خاکی حوزه شوسنی ضامنی در شهرستان رستم نیز بالغ بر ۱۶۰ مترمکعب از جریان‌های سطحی و روان آبها را استحصال و ذخیره کرده‌اند.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی فارس اضافه کرد: آبگیری این پروژه‌ها ضمن جلوگیری از فرسایش خاک وکاهش خسارات سیلاب تأسیسات شهری، روستایی وزیر بنایی، منجر به تغذیه سفره‌های زیرزمینی و منابع آبی، چشمه‌ها و قنوات در این مناطق شده و اثرات قابل‌توجهی در کاهش اثرات خشکسالی و تأمین بخشی از آب آشامیدنی مورد نیاز به ویژه روستاهای آهنگری، تُل مُشکی، مال محمود، حسین کوتاه و چَمگُل و دیگر مناطق زیر دست دارد.

وی با در نظرگرفتن ظرفیت گردشگری در تعطیلات عید نوروز از مردم و گردشگران خواست هنگام بارندگی و آبگیری سازه‌های آبخیزداری از نزدیکی به آنها خودداری کرده تا از وقوع حوادث ناگوار احتمالی پیشگیری شود.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری فارس معتقد است این آب ذخیره شده به کاشت محصولات زراعی، باغی، مرتعی و گیاهان دارویی نیز کمک می‌کند.

شهرستان ممسنی در شمال غربی فارس قرار دارد و بیش از ۳۰ سازه آبخیزداری در این شهرستان احداث شده که آبگیری این سازه‌ها نقش بسزایی در توسعه کشاورزی و جلوگیری از سیلاب در این منطقه دارد.

Views: 2